Een early adopter, ook wel bekend als een “vroege aanvaarder”, is een term die gebruikt wordt om een bepaalde fase in de levenscyclus van een product of technologie te beschrijven. Het verwijst naar een persoon die interesse toont in en gebruikmaakt van een product of technologie voordat het brede publiek dit doet. Deze individuen fungeren vaak als trendsetters.
Early adopters zijn mensen die bereid zijn te investeren in een product of dienst waarvan het succes nog niet bewezen is. Ze zijn vaak bereid om een hogere prijs te betalen om als een van de eersten gebruik te kunnen maken van het nieuwe aanbod. Ze spelen een belangrijke rol bij het identificeren en oplossen van eventuele problemen of tekortkomingen in een nieuw product of technologie. Daarom hebben early adopters over het algemeen een hogere acceptatiegraad dan de gemiddelde consument.
In de wereld van marketing zijn early adopters van onschatbare waarde, vooral als het aanbod positief wordt ontvangen. Veel early adopters delen graag hun innovatieve investering met hun sociale kring, waardoor de impuls om het product te kopen zich kan verspreiden naar andere mensen. Hierdoor wordt het nieuwe aanbod steeds populairder en nemen de verkoopcijfers toe.
Early adopters vormen de tweede groep in de zogenaamde “Bell curve”. Deze curve verdeelt mensen in verschillende categorieën op basis van hun adoptiegedrag ten opzichte van een nieuw product. Na de “innovators” vormen de early adopters de tweede groep die het nieuwe aanbod omarmt. Zodra early adopters het aanbod hebben ontdekt en hun enthousiasme hebben verspreid, sluiten mensen in de “early majority” en “late majority” zich aan. Tot slot worden de “laggards” overtuigd van de toegevoegde waarde van het aanbod.
Het is belangrijk op te merken dat de rol van een early adopter niet levenslang vaststaat, omdat zowel de markt als het gedrag van mensen voortdurend veranderen. Een persoon kan lange tijd een early adopter zijn, maar kan uiteindelijk in een eerdere of latere fase tot een andere groep behoren.