Leadgeneratie is het proces van het aantrekken en omzetten van vreemdelingen, of websitebezoekers, naar leads. Deze vorm van acquisitie op verschillende manieren zoals:

Het verschil met koude acquisitie is dat je via leadgeneratie potentiële klanten aantrekt in plaats van dat je hen koud benaderd.

Waarom is leadgeneratie belangrijk?

Wanneer mensen vanuit zichzelf geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt staan ze meer open voor wat jij te bieden hebt dan wanneer jij hen benaderd. Het aantrekken van klanten is de beste manier van nieuwe klanten werven. Zo’n nieuwe klant is veel meer intrinsiek gemotiveerd om met jou in zee te gaan.

Grotere bedrijven besteden dit vaak uit aan een marketingbureau, maar als jij je als kleinere ondernemer er een beetje in verdiept kun je een heel eind komen. Met de juiste SEO technieken kun je zelfs grote bedrijven met grote budgetten verslaan.

Het proces van leadgeneratie

In het proces van zijn een aantal stappen te doorlopen. Dit kan via de ACCD-formule. Dit staat voor: Attract – Convert – Close – Delight. In het Nederlands wil dit zeggen Leads aantrekken – Omzetten in een lead – Klant maken – Blij maken. Omdat we het hier alleen hebben over leadgeneratie leg ik je vooral uit hoe je leads genereert.

Creeër een opt-in formulier

De meest gebruikte van manier om leads te genereren is via je website middels een e-mailformulier. Deze manier is ook nog geheel gratis. Het idee is dan dat je relevante content publiceert. Rondom de content of zelfs midden in de content attendeer je bezoekers op iets wat jij te bieden hebt. Dit kan zijn:

In deze zogenaamde call-to-action vraag je websitebezoekers gegevens achter te laten om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld het eBook. Hoe meer gegevens je vraagt des te lager is de conversie. Dus ook hoe minder gegevens je van een bezoeker vraagt, des te hoger zal je conversie zijn. In ieder geval heb je een e-mailadres nodig. Ik adviseer ook een voornaam te vragen.

Automatiseer online leadgeneratie

Vervolgens kun je via e-mailmarketing automatisch de persoon die zich heeft aangemeld in een e-maillijst zetten. De software stuurt dan automatisch het eBook naar die persoon. Vervolgens kun je nog meer opvolgende e-mails inprogrammeren. Bijvoorbeeld een paar dagen later een e-mail met de vraag of ze het boek gelezen hebben. Zo’n follow-up e-mail zorgt voor interactie met de lead. Als hij of zij reageert of die e-mail is de kans groot dat het om een qualified lead gaat.

Online leadgeneratie is geniaal omdat het niet uitmaakt hoeveel leads je wilt aantrekken zolang het hele proces maar automatiseert.

Een qualified lead is potentiële klant (prospect) die zich kwalificeert om verdere marketingacties op te ondernemen. Een qualified lead heeft meer kooppotentie dan een standaard lead. De kwalificaties hiervoor kun je zelf bepalen en verschillen van bedrijfstak tot product tot dienstverlening. Deze persoon is dan klaar voor de volgende fase is het marketing proces.

Een voorbeeld kan zijn wanneer een lead reageert op een e-mailcampagne met een vraag. Iemand die contact met je opneemt is vaak al veel meer geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt dan iemand die de e-mail alleen opent.

Marketing proces

De volgende fase in het marketing proces kan dat iemand vanuit jouw organisatie, of jijzelf, contact met deze persoon opneemt. Misschien simpelweg door de e-mail te beantwoorden en wat vragen te stellen, of al wat directer door te bellen. Stel dat je ook adresgegevens hebt of kunt vinden, dan kun deze lead bijvoorbeeld ook structureel post gaan toesturen. Een qualified lead is dus vooral een label dat je op een lead plakt aan de hand van de filters of kwalificaties die je hier zelf aan toewijst.

Koopproces qualified lead in kaart brengen

Voordat je de kwalificaties gaat vaststellen is het slim eerst het koopproces van jouw klanten in kaart te brengen. Kijk hiervoor naar het koopproces en beslissingsproces van leads die klant zijn geworden. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

Als je weet wie je (potentiële) klanten zijn en wat hun behoeften en koopmotieven zijn, wordt het een stuk eenvoudiger vast te stellen op welke potentiële klanten jij je wilt gaan richten.

Via LinkedIn kun je perfect leads genereren. Hier lees je een aantal strategieën hoe je dit het beste kunt doen. LinkedIn is het grootste social media platform voor b2b leads. De afgelopen jaren is het aantal LinkedIn gebruikers in Nederland fors toegenomen. Er zijn al meer dan 5 miljoen profielen in Nederland! Leads genereren via LinkedIn is dus zeker een strategie die je wilt toepassen als je meer potentiële klanten wilt aantrekken.

Hoe kun je leads genereren via LinkedIn Pulse?

LinkedIn Pulse is het eigen blog platform van LinkedIn. Je kunt er een bijdrage plaatsen. Op het moment dat jij een bijdrage plaatst worden al jouw connecties hiervan per notificatie van op de hoogte gesteld én verschijnt de bijdrage op de tijdlijn van jouw connecties. Sommige LinkedIn gebruikers krijgen zelfs een melding op hun smartphone van jouw bijdrage of een e-mail over jouw bijdrage. Om in één keer veel aandacht te krijgen op LinkedIn is Pulse dan ook een perfecte oplossing.

Het idee is dus dat je een artikel schrijft om hier vervolgens leads uit te halen. Dit wordt ook wel content marketing of inbound marketing genoemd.

Plaats niet je hele artikel op LinkedIn Pulse

Als je jouw bijdrage (blog/artikel) in haar geheel op LinkedIn Pulse plaats én ook in haar geheel op je eigen website, dan ziet Google dit als zogenaamde duplicate content. Google zal dan maar één link tonen in de zoekresultaten. Natuurlijk wil je dat Google jouw website toont. Wat je dan beter kunt doen is alleen de eerste paragraaf (of gewoon een stukje) publiceren op LinkedIn Pulse met onderin een link naar het artikel op je website. Uiteindelijk wil je de lezers ook naar je website hebben omdat dit de plek is waar je leads kunt genereren via LinkedIn.

Van LinkedIn Pulse naar een lead, hoe doe je dat?

Ok wat je tot nu toe hebt gedaan is:

  1. Je hebt een artikel geschreven en op je website geplaatst.
  2. Je hebt een deel van dit artikel op LinkedIn Pulse geplaatst met een link naar het artikel op jouw website.

Nu is het tijd om van deze websitebezoekers leads te maken. Deze leadgeneratie doe je door rondom je artikel opt-in formulieren te plaatsen. Op deze website zie dit ook terugkomen. In deze e-mailformulieren geef je iets aantrekkelijks gratis weg in ruil voor een voornaam en een e-mailadres. Bijvoorbeeld een eBook, webinar, meer professionele adviezen dan de basis adviezen die je in je artikel weggeeft.

Leads genereren via LinkedIn Pulse heeft met name betrekking op je eigen connects, MAAR als anderen jouw bijdrage liken of delen verschijnt deze ook op de tijdlijn van je tweede of derde netwerk. Dit is waarschijnlijk waar jouw potentiële klanten zich bevinden.

Hoe kun je leads genereren via LinkedIn Groepen?

Naast LinkedIn Pulse kun je ook leads genereren via de groepen. In sommige groepen zitten duizenden tot zelfs tienduizenden mensen. Als je in deze groepen op het juiste moment jouw artikel van je website deelt, leid je geïnteresseerden direct naar je website met de strategisch gepositioneerde opt-in velden.

Met een handig trucje kun je jouw artikel in één keer in heel veel groepen publiceren. Dit kan door op jouw website op de LinkedIn deel knop te klikken. Heb je deze nog niet? Dan adviseer ik je deze zo snel mogelijk op jouw website te plaatsen. Je krijgt dan dit schermpje te zien.

 Vervolgens doe je het volgende:

  1. Vink “update delen” uit en vink “plaatsen in groepen” aan.
  2. Vul alle groepen in waarin je het artikel wilt delen. Je moet je wel eerst op deze groepen abonneren. Het kan soms twee dagen duren voordat je wordt geaccepteerd.
  3. Je start hiermee een nieuwe discussie, maar heel veel mensen gebruiken dit ook om hun eigen artikelen te promoten. Het is daarom wel goed ook een interessante discussietitel te schrijven die prikkelt om door te klikken naar jouw artikel. Schrijf bij details een interessant verhaal waarin je mensen vraagt te reageren. Stel ze bijvoorbeeld een vraag die betrekking heeft op jouw artikel.
  4. Als je hierna op “delen” klikt wordt jouw artikel in één in alle groepen gepubliceerd.

Handig of niet?!

Leads genereren via de zoekfunctie van LinkedIn

Via geavanceerd zoeken (dit vind je helemaal bovenin naast de zoekbalk) kun je een specifieke selectie maken en op zoek gaan naar potentiële klanten. Zoek bijvoorbeeld bij trefwoord op “Directeur”, “CEO” of “Ondernemer”. Als je iemand hebt gevonden waarmee je wel eens koffie zou willen drinken kun je een aantal dingen doen:

Verstuur een InMail
Hiervoor heb je LinkedIn premium nodig. Op die manier kun je direct contact met ze opnemen.

Doe een connectieverzoek
Let op: als je te vaak om een connectie vraagt en die wordt afgewezen kan LinkedIn je profiel blokkeren! Je kunt dit bijvoorbeeld bij drie mensen per dag proberen om geen risico te lopen (vraag naar de voorwaarden bij LinkedIn). LinkedIn zal vragen waar je hem/of haar van kent. Het mooiste is als je ergens een e-mailadres van die persoon op internet kunt vinden. Een tweede optie is Vriend/Vriendin aan te vinden, hoewel ik dit zelf niet zo snel zou doen, maar volgens mij ziet degene die jij uitnodigt dit niet.

Vervolgens kun je in de begeleidende tekst iets schrijven over reden waarom je om een connectie vraagt. Je kunt het in eerste instantie algemeen houden door bijvoorbeeld te zeggen dat je bepaalde diensten levert en dat jullie elkaar in de toekomst wellicht van dienst kunnen zijn.

Als jij vervolgens een LinkedIn Pulse bijdrage plaatst ziet deze nieuwe connectie dat ook. Na bijvoorbeeld een paar maanden zou je eens een persoonlijk bericht kunnen sturen om eens een kop koffie te gaan drinken.

Waar wacht jij nog op? Ga leads genereren via LinkedIn!

SEO optimalisatie of zoekmachine optimalisatie houdt in dat je er voor zorgt dat zoekmachines, en dan vooral Google, snappen waar je website of een individuele pagina over gaat.

Vanaf hier spreek ik alleen nog over Google omdat dit de grootste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld is.

Google heeft een algoritme waarmee het jouw website probeert te begrijpen. Als je Google hier een handje bij helpt scoor je hoger in de zoekresultaten.

In dit artikel ga ik het met name hebben over dingen die je zelf kunt doen op je eigen website. Al deze dingen zijn gratis.

Als basis ga ik er vanuit dat je het WordPress CMS gebruikt in combinatie met de Yoast SEO Plugin. Gebruik je iets anders? Geen ramp! Je hebt nog steeds heel veel aan deze tips.

Wat ik je dus ga leren is hoe jouw pagina’s gratis optimaliseert voor Google. Dit heet on-page-seo.

Wat is on-page-seo in SEO optimalisatie?

On-page-seo is het optimaliseren van content (teksten, afbeeldingen, etc.). Je kunt hierbij denken aan:

#1 Doe een klein zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is de basis van jouw pagina. Zo weet je waar mensen in geïnteresseerd zijn en waar je op gevonden kunt worden. De makkelijkste manier is om met je Google Account ook een Ad Words account aan te maken. Vervolgens ga je naar de zoekwoordplanner.

Zoekwoordenonderzoek via Google Zoekwoordplanner

Na het inloggen klik je bovenin op:

Hulpprogramma’s > Zoekwoordplanner > Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie

Vul vervolgens jouw zoekwoord in. Dit ziet er als volgt uit:

google-zoekwoordplanner-ideeen

Hierna ga je ideeën opvragen. Als je meerdere zoekwoorden wilt verkennen doe je steeds opnieuw ideeën opvragen. Vul dus niet alle zoekwoorden tegelijk in. Als het goed is krijg je dan de volgende lijst te zien (klik op het tabblad “Zoekwoordideeën”).

google-zoekwoordplanner-resultaten

Je hebt nu een lijst met allemaal relevante zoekwoorden. Je kunt zien dat er op zoekmachine optimalisatie 1.900 keer per maand wordt gezocht in Nederland en dat de concurrentie “normaal” is. Dit laatste kun je het beste zelf even beoordelen. Typ deze zoekopdracht in in Google en kijk of je denkt dat je op pagina 1 terecht kan komen.

Sowieso is het verstandig een groot deel van deze lijst aan zoekwoorden te verwerken in de teksten op je pagina. Maar natuurlijk alleen diegene die voor jouw pagina of artikel relevant zijn. Zo krijg je ook synoniemen van zoekwoorden. Daardoor begrijpt Google nog beter waar jouw pagina over gaat.

Dit handige trucje voor het vinden van zoekwoorden kun je herhalen met verschillende soorten zoekwoorden die passen bij het onderwerp van de pagina. Kijk ook steeds weer naar synoniemen (andere zoekwoorden) en verwerkt deze ook in de tekst van de pagina.

Let er wel op dat de zinnen nog wel normaal lopen. Het belangrijkste blijft dat de teksten goed leesbaar zijn.

Zoekwoordenonderzoek via Google Suggest

Als je een zoekopdracht intypt in Google zie je onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten. Deze geven je ook een goed beeld waar mensen naar zoeken in Google. Vaak zijn dit langere zoekwoorden (long tail). Op langere zoekwoorden kun je makkelijker gevonden worden omdat deze minder beconcurreerd worden.

google-suggest-zoekwoorden-onderaan-pagina

Je kunt er dus ook voor kiezen je op één van de bovenstaande long tail zoekopdrachten te focussen als je denkt dat jouw focus zoekwoord te moeilijk is om te scoren op de eerste pagina in Google (de meeste mensen bekijken alleen de eerste pagina).

Een andere optie is om in Google jouw zoekwoord in te typen en Google zelf met andere ideeën te laten komen.

google-suggest-zoekwoorden-zoekbalk

Op de bovenstaande manier kun je heel snel je zoekwoorden veranderen of langer maken en Google geeft tips voor zoekwoorden. De zogenaamde lange zoekwoorden (long tail) vind je ook op deze manier. Een lang zoekwoord kan zijn “zoekmachine optimalisatie voor dummies”. 

Het is veel makkelijker om te scoren op lange zoekwoorden (long tail). 

#2 Verwerk zoekwoorden aan het begin van je teksten

Zorg ervoor dat je in de eerste alinea en in de eerste 100 woorden sowieso de belangrijkste zoekwoorden hebt staan. Daarna kun je de zoekwoorden af en toe eens gebruiken. Kijk ook naar synoniemen die passen bij deze zoekwoorden.

Je hoeft echt niet je hele tekst vol te stoppen met zoekwoorden. Het belangrijkste is dat het interessante en leesbare teksten zijn. Laat je zoekwoorden gewoon een paar keer vallen in de teksten en dan vooral aan het begin!

#3 Het gebruik van H1 en H2 koppen

Zorg ervoor dat de titel van je pagina altijd een H1 kop is. Deze mag je slechts één keer gebruiken per pagina. Bij de meeste WordPress websites gebeurt dit automatisch.

Maak daarnaast ook gebruik van H2 koppen (zelfde als in Word met Kop 1 en Kop 2) om de titels aan te geven van de alinea’s. Verwerk ook minimaal één keer jouw belangrijkste zoekwoord in één van deze H2 koppen en sowieso natuurlijk in de H1 kop (de pagina titel).

#4 Link naar je eigen pagina’s

Wat Google het liefste ziet is dat jouw website een soort mini-wikipedia wordt met allemaal interne links naar andere relevante pagina’s. Link dus een aantal woorden door naar andere pagina’s op je website.

interne-links-wikipedia-structuur

#5 Link naar websites van anderen

Link ook naar één of meerdere website die in aanzien staan bij Google. Dus niet de hobby website van de buurman, tenzij deze 1.000 bezoekers per dag krijgt :).

Zo help je Google nog beter te begrijpen waar jouw website of jouw pagina over gaat.

#6 Belangrijk: Optimaliseer de meta-informatie voor Google

De meta-informatie is hoe jouw pagina in Google wordt getoond. Als je met WordPress werkt is een heel handige plugin die van Yoast SEO.

Deze plugin geeft je real-time adviezen welke dingen je kunt optimaliseren voor Google. Onderaan elke pagina vind je dit overzicht. Als voorbeeld gebruik ik mijn artikel over het schrijven van een blog.

yoast-seo-analyse-toelichting

Zoals je ziet is het focus zoekwoord (trefwoord) dat uit mijn zoekwoorden onderzoek naar voren is gekomen “blog schrijven”. Dit is ingevuld onder “Focus trefwoord”. Dit is een relatief kort zoekwoord. Op langere zoekwoorden is het makkelijker te scoren.

Als je op “Snippet bewerken” klikt kun je de Pagina titel en de Meta omschrijving aanpassen. Zorg ervoor dat je zoekwoord zo ver mogelijk naar voren staat. Je ziet dat mijn zoekwoord helemaal vooraan staat.

Wil je ook lokaal gevonden worden? Verwerk dan ook de plaatsnaam in het Pagina titel en de Meta omschrijving.

Wat je eigenlijk wil is dat (bijna) alle bolletjes groen zijn. Volg simpelweg de aanwijzingen op. Overigens vind een groot deel van jouw optimalisatie niet plaats in het bovenstaande scherm, maar in de teksten en afbeeldingen van de pagina zelf.

Bijvoorbeeld het sleutelwoord (zoekwoord). Dit wil je sowieso één of twee keer in de eerste alinea verwerken. Als je dit doet wordt het bolletje “Het sleutelwoord komt voor in de eerste alinea van het bericht” daarna direct groen.

Tip: De URL voor de pagina kun je het beste niet wijzigen in het bovenstaande scherm, maar (als je WordPress gebruikt) helemaal bovenin de pagina onder “Permalink” (zie hierna).

#7 Zoekmachine vriendelijke url’s

De URL of permalink van jouw website moet zo kort mogelijk zijn. De gedachte (van Google) hierachter is dat dit vriendelijk is voor mensen die de url willen onthouden. Probeer ook lelijke url’s te vermijden zoals platformpro.nl/p=354 of hele lange permalinks zoals platformpro.nl/dit-is-een-hele-lange-link-die-niet-heel-erg-praktisch-is/

Google zegt dat de eerste 3 tot 5 woorden in de URL het meest belangrijk zijn.

In WordPress kun je jouw url aanpassen bovenaan de pagina. De onderstaande url is erg kort. Hoe korter hoe beter, maar zorg wel dat de inhoud van de pagina goed in de url terugkomt. Deze url is in dit geval letterlijk een zoekwoord.

zoekmachine-optimalisatie-permalink

Voor bestaande (al gepubliceerde) pagina’s zou ik dit niet zo snel meer veranderen omdat de url al geïndexeerd is. Als Google de pagina dan opnieuw bezoekt is deze niet meer vindbaar. Dit kan nadelig zijn voor je zoekpositie.

Als je dit toch wilt kun je dit oplossen door de oude url’s door te verwijzen naar de nieuwe (dit heet een 301). Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld via het .htaccess bestand, maar het makkelijkst is als je hiervoor een plugin installeert.

Hoe kom je er achter welke url’s Google niet kan vinden?

Dat kan heel eenvoudig via Google Webmaster Tools. Via jouw Google Account (kun je eenvoudig aanmaken) meld je jouw website daar aan. Vervolgens krijg je een lijstje te zien welke url’s Google niet kan vinden (dit heet een 404).

google-webmaster-tools-404

Verwijs vervolgens deze url’s één-voor-één door naar de nieuwe URL. Het bovenstaande overzicht was direct nadat we deze website hadden vernieuwd. Sommige url’s waren ook daadwerkelijk verdwenen en sommige content was ook niet meer relevant. Als je het volledig netjes wilt doen kun je het dus beste deze url’s doorverwijzen naar de nieuwe pagina’s.

Google Webmaster Tools > Crawlen > Crawlfouten > Tabblad “Niet gevonden”

Vroeger zag je veel hele lange url’s vol met verschillende zoekwoorden. Het is nu beter om een korte url te hebben met jouw focus zoekwoord daarin verwerkt.

#8 Optimaliseer afbeeldingen

Google kijkt ook naar de afbeeldingen op de pagina. A picture paints a thousand words. Dit noemen we ook wel rijke content. Content die niet alleen uit tekst bestaat.

Voer de alt-tekst in
Als je gebruik maakt van een afbeelding op de pagina, zorg dan dat je in de Alt-tekst een korte omschrijving geeft waar de afbeelding over gaat. Natuurlijk kun je in de alt-tekst ook een zoekwoord verwerken.

In WordPress kun je de alt-tekst op verschillende plekken wijzigen. Het makkelijkst is als je dit doet onder “Media” of “Bestanden”. Klik op de afbeelding en je ziet een vergelijkbaar scherm als hieronder. Wijzig vervolgens de alt-tekst. Je kunt ook de titel dezelfde tekst meegeven als de alt-tekst. De titel wordt in sommige gevallen zichtbaar als je met de muis over de afbeelding gaat.

alt-tekst-afbeelding-aanpassen

Maak de afbeelding zo klein mogelijk
Het is vervelend als bezoekers lang moeten wachten op het laden van een foto van bijvoorbeeld 1mb. Zeker op de smartphone via mobiel internet kan dit de website behoorlijk vertragen. Ook Google wordt hier niet blij van en neemt de snelheid van je website mee in de berekening van jouw positie in Google.

Een handige online tool om snel je afbeeldingen te verkleinen is Kraken.io. Upload de afbeelding eerst naar Kraken, verklein de afbeelding en download hem daarna opnieuw naar je computer. Upload vervolgens de verkleinde afbeelding (opnieuw) naar je website om hem daar te gebruiken. Als je gebruik maakt van het Platform Pro Websitesysteem gebeurt dit automatisch.

Conclusie

In dit artikel / deze instructie heb ik je de belangrijkste optimalisaties laten zien die je zelf eenvoudig kunt doen. Hoe meer tips je zelf gaat oppakken, hoe beter je pagina zal scoren in Google. De belangrijkste tips zijn:

  1. Doe een klein zoekwoorden onderzoek (tip #1)
  2. Verwerk de zoekwoorden (op de juiste plekken) op jouw pagina (tip #2)
  3. Maak interne links (tip #3)
  4. Pas de meta-informatie aan (tip #6)

Ik daag je uit er mee aan de slag te gaan.

Een mooie dag verder!