Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is het proces van het aantrekken en omzetten van vreemdelingen, of websitebezoekers, naar leads. Deze vorm van acquisitie op verschillende manieren zoals:

  • Via een op-tin formulier op je website
  • Via een sales page
  • Via content marketing
  • Via social media
  • Via een fysiek formulier dat mensen bijvoorbeeld invullen op een conferentie
  • Via telefonische acquisitie (callcenter)

Het verschil met koude acquisitie is dat je via leadgeneratie potentiële klanten aantrekt in plaats van dat je hen koud benaderd.

Waarom is leadgeneratie belangrijk?

Wanneer mensen vanuit zichzelf geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt staan ze meer open voor wat jij te bieden hebt dan wanneer jij hen benaderd. Het aantrekken van klanten is de beste manier van nieuwe klanten werven. Zo’n nieuwe klant is veel meer intrinsiek gemotiveerd om met jou in zee te gaan.

Grotere bedrijven besteden dit vaak uit aan een marketingbureau, maar als jij je als kleinere ondernemer er een beetje in verdiept kun je een heel eind komen. Met de juiste SEO technieken kun je zelfs grote bedrijven met grote budgetten verslaan.

Het proces van leadgeneratie

In het proces van zijn een aantal stappen te doorlopen. Dit kan via de ACCD-formule. Dit staat voor: Attract – Convert – Close – Delight. In het Nederlands wil dit zeggen Leads aantrekken – Omzetten in een lead – Klant maken – Blij maken. Omdat we het hier alleen hebben over leadgeneratie leg ik je vooral uit hoe je leads genereert.

Creeër een opt-in formulier

De meest gebruikte van manier om leads te genereren is via je website middels een e-mailformulier. Deze manier is ook nog geheel gratis. Het idee is dan dat je relevante content publiceert. Rondom de content of zelfs midden in de content attendeer je bezoekers op iets wat jij te bieden hebt. Dit kan zijn:

  • Een eBook
  • Een nieuwsbrief
  • Een handige tool
  • Iets anders van waarde
  • Een whitepaper

In deze zogenaamde call-to-action vraag je websitebezoekers gegevens achter te laten om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld het eBook. Hoe meer gegevens je vraagt des te lager is de conversie. Dus ook hoe minder gegevens je van een bezoeker vraagt, des te hoger zal je conversie zijn. In ieder geval heb je een e-mailadres nodig. Ik adviseer ook een voornaam te vragen.

Automatiseer online leadgeneratie

Vervolgens kun je via e-mailmarketing automatisch de persoon die zich heeft aangemeld in een e-maillijst zetten. De software stuurt dan automatisch het eBook naar die persoon. Vervolgens kun je nog meer opvolgende e-mails inprogrammeren. Bijvoorbeeld een paar dagen later een e-mail met de vraag of ze het boek gelezen hebben. Zo’n follow-up e-mail zorgt voor interactie met de lead. Als hij of zij reageert of die e-mail is de kans groot dat het om een qualified lead gaat.

Online leadgeneratie is geniaal omdat het niet uitmaakt hoeveel leads je wilt aantrekken zolang het hele proces maar automatiseert.