Een blog schrijven? Hoe pak je dat aan? Steeds meer bedrijven doen aan bloggen. Een blog is een ander woord voor een artikel of publicatie, hoewel er wel kleine nuanceverschillen zijn. Een blog schrijven of “bloggen” wordt steeds minder geassocieerd met iets voor alleen hippe expressieve individuen. Het is in hoog tempo in opkomst bij bedrijven.

In deze blog geef ik je tips voor het schrijven van een goede zakelijke blog.

Voordelen van een blog schrijven voor ondernemers

Een blog schrijven heeft verschillende voordelen:

#1 Begrijp je doelgroep

Maak een klantprofiel. Je blog schrijven doe je dan doelgericht! Of zoals Stephen Covey het zou zeggen: Begin met het einde voor ogen. Een klantprofiel beschrijft tot in detail wie jouw klanten zijn en waarom ze met jou zaken doen.

Tips voor klantprofiel

Begin gewoon op een kladblaadje. Schrijf dingen op die jouw klanten het beste omschrijven. Je kunt dit later altijd nog professionaliseren. Vanuit je klantprofiel bepaal je de onderwerpen waarover je gaat schrijven.

#2 Probeer écht te helpen

Een blog schrijven puur voor online zichtbaarheid vind ik persoonlijk een korte termijn gedachte. Probeer (potentiële) klanten echt verder te helpen. Het kan zijn dat je hiervoor soms waardevolle kennis gratis moet weggeven. Wees vrijgevig in het delen van kennis.

Waardevolle content maakt van websitebezoekers klanten. Middelmatige content zorgt alleen voor (veel) websitebezoekers.

quote-milton-hershey-give-them-quality

#3 Laat je vinden door Google

Er zijn veel simpele dingen die je kunt doen om beter in Google gevonden te worden. Het is zonde als je energie steekt in waardevolle artikelen zonder deze te optimaliseren voor Google. Google stelt ook steeds hogere eisen aan de website waar de content op staat, zoals:

#4 Wees authentiek

Met een eenvoudige zoekopdracht is er genoeg content te vinden. Naast dat je content inhoudelijk waardevol moet zijn, inspireer je lezers door authenticiteit. Authenticiteit laat zien dat je echt bent. Het communiceert vertrouwen en geloofwaardigheid. Je staat voor wie je bent en laat jezelf zien. Voor relaties en vriendschappen is authenticiteit een vereiste. Wil je een band opbouwen met je doelgroep? Wees dan authentiek.

Tips voor authentiek schrijven

#5 Gebruik korte zinnen

Lezers starten met het scannend lezen van je blog. Ze gaan intensiever lezen als iets ze echt aanspreekt. Korte zinnen helpen bij het scannen. Vermijd het gebruik van komma’s.

#6 Start zinnen met de conclusie

Schrijf eerst het belangrijkste onderdeel van de zin. Geef daarna pas de toelichting. Bijvoorbeeld de zin in de vorige alinea:

Variant 1: “Als iets ze echt aanspreekt, gaan ze intensiever lezen.”
Variant 2: “Ze gaan intensiever lezen als iets ze echt aanspreekt.”

Door de zin te starten met “ze” is de verwijzing nog vers. “Ze” slaat op de lezers. In variant 1 kan het zijn dat lezers even terug moeten lezen wie “ze” ook alweer is.

Vervolgens geef ik aan waar het om gaat: intensiever lezen. Dat is de conclusie van die zin. Op het einde geef ik pas de toelichting.

#7 Gebruik actieve zinnen

Passieve zin: “Met onze dienstverlening willen we je graag helpen om meer winstgevend te zijn.”
Actieve zin: “Onze dienstverlening helpt je meer winstgevend te zijn.”

Of een ander voorbeeld:

Passieve zin: “Het beste kun je het belangrijkste onderdeel van een zin als eerste schrijven.”
Actieve zin: “Schrijf eerst het belangrijkste onderdeel van de zin.”

Het voordeel van actieve zinnen is:

Probeer actieve en passieve zinnen een beetje af te wisselen. Maar gebruik overwegend actieve zinnen.

#8 Knip je blog op in korte paragrafen

Korte paragrafen helpen lezers bij het scannen. Ook komt een grote lap tekst overweldigend over. Bezoekers verlaten snel de website weer. Een ander voordeel is dat je lezers zelf de keuze geeft wat ze willen lezen. Niet alle tips in deze blog zijn voor iedereen nieuw. Je kunt als lezer in deze blog zelf snel beslissen welke tips je wilt lezen.

#9 Gebruik meer enters en punten dan je lief is

Gebruik binnen de paragrafen voldoende enters. Sommige schrijvers geven per twee zinnen een enter. Zet soms een punt in plaats van een komma. Grammaticaal is dit misschien niet altijd correct. Maar het helpt lezers wel. Het kan ook meer authentiek overkomen dan perfecte volzinnen met komma’s.

#10 Wek nieuwsgierigheid en interesse op

Het internet is een plek vol afleiding. Wil je dat mensen naar je website komen? Dan zul je ze wel een beetje moeten helpen. De titel van je blog is daarin het meest belangrijk.

In de titel van deze blog heb ik gekozen voor het woord formule. Dat communiceert een gegarandeerde uitkomst. Net zoals een rekensom. Lezers willen resultaten behalen (naast dat ze geïnspireerd willen worden). De ingrediënten van de “formule” zijn de individuele tips.

Leestip: 6 onbewuste prikkels waar klanten op reageren

#11 Vraag lezers om actie te ondernemen

Dit heeft te maken met micro-commitments en resultaten. Als iemand reageert op iets dat jij vraagt maken ze een kleine toenadering tot jou. Een micro-committent. Vraag lezers bijvoorbeeld je artikel te delen, iets te downloaden of stel een vraag en ga in gesprek.

Deelknoppen en downloadformulieren duidelijk positioneren is ook al een vorm van vragen actie te ondernemen. Het hoeft dus niet altijd letterlijk in de blog zelf.

Voel je niet bezwaard iets van je lezers te vragen. Je hebt immers een waardevolle blog geschreven. Het is het principe van geven en terug ontvangen.

#12 Verspreid je blog op verschillende plekken

Een blog schrijven is één ding, maar je hebt ook lezers nodig. Je blog kun je als volgt online delen:

Succes met het schrijven van jouw blog!

Recent heeft Google weer iets nieuws gelanceerd. Google Accelerated Mobile Pages, of kortweg AMP. AMP is bedoeld om webpagina’s sneller te laden op je mobiel. Webpagina’s kunnen met Google AMP 85% sneller laden. Ondanks dat er veel wordt ondernomen om het web sneller te maken, laden websites op je smartphone doorgaans nog niet erg snel. Google heeft nu dus zelf een techniek ontwikkeld waarmee mobiele pagina’s sneller kunnen laden.

Overigens is het niet zo dat alle mobiele websites traag laden. Als je bijvoorbeeld werkt met het website systeem van Platform Pro is je website ook op de smartsphone razendsnel. En ons systeem is natuurlijk niet de enige. Veel webdesigners besteden steeds meer aandacht aan het optimaliseren van websites voor snelheid.

Hoe werkt Accelerated Mobile Pages?

Google leest de webpagina uit en maakt hier zijn eigen AMP-pagina van met aangepaste HTML. De pagina is ontdaan van allerlei zware code die veel websites normaal gesproken langzamer maakt. De AMP-pagina wordt dan geladen vanaf de server van Google. Hierdoor is de pagina razendsnel beschikbaar.

Bekijk hier de promotievideo van Accelerated Mobile Pages.

Waarom brengt Google AMP uit?

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel om te internetten. Google wil informatie op internet zo snel en zo toegankelijk mogelijk maken voor haar gebruikers. Langzame laadtijden van websites frustreren dit proces. Google legt al geruime tijd de focus op mobile. Een bekende term in internetland is “mobile first“. Steeds meer websites zien het aantal mobiele gebruikers fors toenemen. Bij sommige websites is het aantal mobiele gebruikers al groter dan de desktop gebruikers. Het optimaliseren van je website voor de smartphone (en tablet) is anno 2016 geen optie meer maar een must!

De voordelen van AMP

Het grote voordeel van Accelerated Mobile Pages is natuurlijk de snelheidwinst voor de websitebezoeker. Daarnaast beloont Google snelheid in de zoekresultaten. Voor je positie in Google is het dus aan te raden gebruik te maken van Google AMP. Officieel zegt Google op dit moment dat websites die gebruik maken van Google AMP in haar geheel niet worden voorgetrokken in de zoekresultaten. Wel is er een grote kans dat je individuele pagina’s die AMP ondersteunen beter zullen scoren omdat Google snelheid van een pagina wel meeneemt als scoringsfactor.

SEO-kans voor ondernemers

Ook gaat Google de webpagina’s die AMP ondersteunen op een prominente manier tonen in de mobiele zoekresultaten. Op die manier kun je je online zichtbaarheid nog verder vergroten. Een artikel dat normaal gesproken onderaan de eerste pagina staat kan zo ineens bovenaan de pagina worden worden getoond in het AMP-carousel! Dit is een enorme SEO-kans (zoekmachine kans) voor ondernemers om meer bezoekers uit Google te halen. Een voorbeeld van het AMP-carousel vond ik in dit filmpje:

Als algemene “regel” geldt denk ik sowieso dat het verstandig is alles wat Google belangrijk vindt op te volgen. Zo voorkom je dat je gaat dalen in de zoekresultaten.

De nadelen van AMP

Bij AMP-pagina’s staat de content centraal. Dit betekent ook dat in de basis de AMP-pagina’s erg “uitgekleed” zijn t.o.v. de rest van je website. Het mooi maken van je AMP-pagina is op dit moment nog niet erg eenvoudig en vereist kennis van HTML en CSS. Ook zijn de layout mogelijkheden gelimiteerd. Met name Javascript is erg ingeperkt. Ik verwacht wel dat hier in de nabije toekomst (voor WordPress) plugins voor beschikbaar komen die je een handje helpen van het opmaken van je AMP-pagina’s.

google-accelerated-mobile-pages-amp-paginaDit artikel ziet er als AMP-pagina uit zoals de afbeelding hiernaast. Het was wel even wat werk om de deelknoppen ook goed werkend te krijgen in de AMP-versie.

Hoe integreer ik Google AMP?

Gebruik je WordPress? Dan kun je de volgende plugin downloaden. Alle artikelen die je publiceert worden dan automatisch omgezet naar AMP-pagina’s. De normale webpagina’s blijven ongewijzigd.

Als je geen WordPress gebruikt kun je het project downloaden van GitHub en jouw webdeveloper vragen dit in je website te integreren. Of als je handig bent kun je het misschien zelf proberen. Er is ook een uitgebreide documentatie beschikbaar.

In het website systeem van Platform Pro is Google AMP natuurlijk geïntegreerd. Alle technische zaken waar je website volgens Google aan zou moeten voldoen zitten daar in. Het enige wat jij dan hoeft te doen is waardevolle content publiceren om gevonden te worden in Google.

Wanneer komt Accelerated Mobile Pages beschikbaar?

Op dit moment is AMP al in werking getreden in natuurlijk de VS, maar ook in Frankrijk, Spanje, Italië en andere landen. Verwacht wordt dat AMP in de nabije toekomst ook in Nederland beschikbaar komt. Het is dus nog niet te laat om AMP in je website te integreren en mee te profiteren van deze SEO-kans. Google kan jouw AMP-pagina’s nu al indexeren zodat ze gelijk beschikbaar zijn op het moment dat AMP ook in Nederland wordt uitgerold.