SEO optimalisatie of zoekmachine optimalisatie houdt in dat je er voor zorgt dat zoekmachines, en dan vooral Google, snappen waar je website of een individuele pagina over gaat.
Vanaf hier spreek ik alleen nog over Google omdat dit de grootste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld is.
Google heeft een algoritme waarmee het jouw website probeert te begrijpen. Als je Google hier een handje bij helpt scoor je hoger in de zoekresultaten.
In dit artikel ga ik het met name hebben over dingen die je zelf kunt doen op je eigen website. Al deze dingen zijn gratis.
Als basis ga ik er vanuit dat je het WordPress CMS gebruikt in combinatie met de Yoast SEO Plugin. Gebruik je iets anders? Geen ramp! Je hebt nog steeds heel veel aan deze tips.
Wat ik je dus ga leren is hoe jouw pagina’s gratis optimaliseert voor Google. Dit heet on-page-seo.
Wat is on-page-seo in SEO optimalisatie?
On-page-seo is het optimaliseren van content (teksten, afbeeldingen, etc.). Je kunt hierbij denken aan:
- De juiste zoekwoorden op de juiste plek plaatsen
- De leesbaarheid van teksten verbeteren
- Gebruik van afbeeldingen en deze afbeeldingen optimaliseren voor Google
- Je URL optimaliseren
- Duidelijke tussenkoppen (h2) gebruiken
- En meer….
#1 Doe een klein zoekwoorden onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek is de basis van jouw pagina. Zo weet je waar mensen in geïnteresseerd zijn en waar je op gevonden kunt worden. De makkelijkste manier is om met je Google Account ook een Ad Words account aan te maken. Vervolgens ga je naar de zoekwoordplanner.
Zoekwoordenonderzoek via Google Zoekwoordplanner
Na het inloggen klik je bovenin op:
Hulpprogramma’s > Zoekwoordplanner > Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
Vul vervolgens jouw zoekwoord in. Dit ziet er als volgt uit:
Hierna ga je ideeën opvragen. Als je meerdere zoekwoorden wilt verkennen doe je steeds opnieuw ideeën opvragen. Vul dus niet alle zoekwoorden tegelijk in. Als het goed is krijg je dan de volgende lijst te zien (klik op het tabblad “Zoekwoordideeën”).
Je hebt nu een lijst met allemaal relevante zoekwoorden. Je kunt zien dat er op zoekmachine optimalisatie 1.900 keer per maand wordt gezocht in Nederland en dat de concurrentie “normaal” is. Dit laatste kun je het beste zelf even beoordelen. Typ deze zoekopdracht in in Google en kijk of je denkt dat je op pagina 1 terecht kan komen.
Sowieso is het verstandig een groot deel van deze lijst aan zoekwoorden te verwerken in de teksten op je pagina. Maar natuurlijk alleen diegene die voor jouw pagina of artikel relevant zijn. Zo krijg je ook synoniemen van zoekwoorden. Daardoor begrijpt Google nog beter waar jouw pagina over gaat.
Dit handige trucje voor het vinden van zoekwoorden kun je herhalen met verschillende soorten zoekwoorden die passen bij het onderwerp van de pagina. Kijk ook steeds weer naar synoniemen (andere zoekwoorden) en verwerkt deze ook in de tekst van de pagina.
Let er wel op dat de zinnen nog wel normaal lopen. Het belangrijkste blijft dat de teksten goed leesbaar zijn.
Zoekwoordenonderzoek via Google Suggest
Als je een zoekopdracht intypt in Google zie je onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten. Deze geven je ook een goed beeld waar mensen naar zoeken in Google. Vaak zijn dit langere zoekwoorden (long tail). Op langere zoekwoorden kun je makkelijker gevonden worden omdat deze minder beconcurreerd worden.
Je kunt er dus ook voor kiezen je op één van de bovenstaande long tail zoekopdrachten te focussen als je denkt dat jouw focus zoekwoord te moeilijk is om te scoren op de eerste pagina in Google (de meeste mensen bekijken alleen de eerste pagina).
Een andere optie is om in Google jouw zoekwoord in te typen en Google zelf met andere ideeën te laten komen.
Op de bovenstaande manier kun je heel snel je zoekwoorden veranderen of langer maken en Google geeft tips voor zoekwoorden. De zogenaamde lange zoekwoorden (long tail) vind je ook op deze manier. Een lang zoekwoord kan zijn “zoekmachine optimalisatie voor dummies”.
Het is veel makkelijker om te scoren op lange zoekwoorden (long tail).
#2 Verwerk zoekwoorden aan het begin van je teksten
Zorg ervoor dat je in de eerste alinea en in de eerste 100 woorden sowieso de belangrijkste zoekwoorden hebt staan. Daarna kun je de zoekwoorden af en toe eens gebruiken. Kijk ook naar synoniemen die passen bij deze zoekwoorden.
Je hoeft echt niet je hele tekst vol te stoppen met zoekwoorden. Het belangrijkste is dat het interessante en leesbare teksten zijn. Laat je zoekwoorden gewoon een paar keer vallen in de teksten en dan vooral aan het begin!
#3 Het gebruik van H1 en H2 koppen
Zorg ervoor dat de titel van je pagina altijd een H1 kop is. Deze mag je slechts één keer gebruiken per pagina. Bij de meeste WordPress websites gebeurt dit automatisch.
Maak daarnaast ook gebruik van H2 koppen (zelfde als in Word met Kop 1 en Kop 2) om de titels aan te geven van de alinea’s. Verwerk ook minimaal één keer jouw belangrijkste zoekwoord in één van deze H2 koppen en sowieso natuurlijk in de H1 kop (de pagina titel).
#4 Link naar je eigen pagina’s
Wat Google het liefste ziet is dat jouw website een soort mini-wikipedia wordt met allemaal interne links naar andere relevante pagina’s. Link dus een aantal woorden door naar andere pagina’s op je website.
#5 Link naar websites van anderen
Link ook naar één of meerdere website die in aanzien staan bij Google. Dus niet de hobby website van de buurman, tenzij deze 1.000 bezoekers per dag krijgt :).
Zo help je Google nog beter te begrijpen waar jouw website of jouw pagina over gaat.
#6 Belangrijk: Optimaliseer de meta-informatie voor Google
De meta-informatie is hoe jouw pagina in Google wordt getoond. Als je met WordPress werkt is een heel handige plugin die van Yoast SEO.
Deze plugin geeft je real-time adviezen welke dingen je kunt optimaliseren voor Google. Onderaan elke pagina vind je dit overzicht. Als voorbeeld gebruik ik mijn artikel over het schrijven van een blog.
Zoals je ziet is het focus zoekwoord (trefwoord) dat uit mijn zoekwoorden onderzoek naar voren is gekomen “blog schrijven”. Dit is ingevuld onder “Focus trefwoord”. Dit is een relatief kort zoekwoord. Op langere zoekwoorden is het makkelijker te scoren.
Als je op “Snippet bewerken” klikt kun je de Pagina titel en de Meta omschrijving aanpassen. Zorg ervoor dat je zoekwoord zo ver mogelijk naar voren staat. Je ziet dat mijn zoekwoord helemaal vooraan staat.
Wil je ook lokaal gevonden worden? Verwerk dan ook de plaatsnaam in het Pagina titel en de Meta omschrijving.
Wat je eigenlijk wil is dat (bijna) alle bolletjes groen zijn. Volg simpelweg de aanwijzingen op. Overigens vind een groot deel van jouw optimalisatie niet plaats in het bovenstaande scherm, maar in de teksten en afbeeldingen van de pagina zelf.
Bijvoorbeeld het sleutelwoord (zoekwoord). Dit wil je sowieso één of twee keer in de eerste alinea verwerken. Als je dit doet wordt het bolletje “Het sleutelwoord komt voor in de eerste alinea van het bericht” daarna direct groen.
Tip: De URL voor de pagina kun je het beste niet wijzigen in het bovenstaande scherm, maar (als je WordPress gebruikt) helemaal bovenin de pagina onder “Permalink” (zie hierna).
#7 Zoekmachine vriendelijke url’s
De URL of permalink van jouw website moet zo kort mogelijk zijn. De gedachte (van Google) hierachter is dat dit vriendelijk is voor mensen die de url willen onthouden. Probeer ook lelijke url’s te vermijden zoals platformpro.nl/p=354 of hele lange permalinks zoals platformpro.nl/dit-is-een-hele-lange-link-die-niet-heel-erg-praktisch-is/
Google zegt dat de eerste 3 tot 5 woorden in de URL het meest belangrijk zijn.
In WordPress kun je jouw url aanpassen bovenaan de pagina. De onderstaande url is erg kort. Hoe korter hoe beter, maar zorg wel dat de inhoud van de pagina goed in de url terugkomt. Deze url is in dit geval letterlijk een zoekwoord.
Voor bestaande (al gepubliceerde) pagina’s zou ik dit niet zo snel meer veranderen omdat de url al geïndexeerd is. Als Google de pagina dan opnieuw bezoekt is deze niet meer vindbaar. Dit kan nadelig zijn voor je zoekpositie.
Als je dit toch wilt kun je dit oplossen door de oude url’s door te verwijzen naar de nieuwe (dit heet een 301). Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld via het .htaccess bestand, maar het makkelijkst is als je hiervoor een plugin installeert.
Hoe kom je er achter welke url’s Google niet kan vinden?
Dat kan heel eenvoudig via Google Webmaster Tools. Via jouw Google Account (kun je eenvoudig aanmaken) meld je jouw website daar aan. Vervolgens krijg je een lijstje te zien welke url’s Google niet kan vinden (dit heet een 404).
Verwijs vervolgens deze url’s één-voor-één door naar de nieuwe URL. Het bovenstaande overzicht was direct nadat we deze website hadden vernieuwd. Sommige url’s waren ook daadwerkelijk verdwenen en sommige content was ook niet meer relevant. Als je het volledig netjes wilt doen kun je het dus beste deze url’s doorverwijzen naar de nieuwe pagina’s.
Google Webmaster Tools > Crawlen > Crawlfouten > Tabblad “Niet gevonden”
Vroeger zag je veel hele lange url’s vol met verschillende zoekwoorden. Het is nu beter om een korte url te hebben met jouw focus zoekwoord daarin verwerkt.
#8 Optimaliseer afbeeldingen
Google kijkt ook naar de afbeeldingen op de pagina. A picture paints a thousand words. Dit noemen we ook wel rijke content. Content die niet alleen uit tekst bestaat.
Voer de alt-tekst in
Als je gebruik maakt van een afbeelding op de pagina, zorg dan dat je in de Alt-tekst een korte omschrijving geeft waar de afbeelding over gaat. Natuurlijk kun je in de alt-tekst ook een zoekwoord verwerken.
In WordPress kun je de alt-tekst op verschillende plekken wijzigen. Het makkelijkst is als je dit doet onder “Media” of “Bestanden”. Klik op de afbeelding en je ziet een vergelijkbaar scherm als hieronder. Wijzig vervolgens de alt-tekst. Je kunt ook de titel dezelfde tekst meegeven als de alt-tekst. De titel wordt in sommige gevallen zichtbaar als je met de muis over de afbeelding gaat.
Maak de afbeelding zo klein mogelijk
Het is vervelend als bezoekers lang moeten wachten op het laden van een foto van bijvoorbeeld 1mb. Zeker op de smartphone via mobiel internet kan dit de website behoorlijk vertragen. Ook Google wordt hier niet blij van en neemt de snelheid van je website mee in de berekening van jouw positie in Google.
Een handige online tool om snel je afbeeldingen te verkleinen is Kraken.io. Upload de afbeelding eerst naar Kraken, verklein de afbeelding en download hem daarna opnieuw naar je computer. Upload vervolgens de verkleinde afbeelding (opnieuw) naar je website om hem daar te gebruiken. Als je gebruik maakt van het Platform Pro Websitesysteem gebeurt dit automatisch.
Conclusie
In dit artikel / deze instructie heb ik je de belangrijkste optimalisaties laten zien die je zelf eenvoudig kunt doen. Hoe meer tips je zelf gaat oppakken, hoe beter je pagina zal scoren in Google. De belangrijkste tips zijn:
- Doe een klein zoekwoorden onderzoek (tip #1)
- Verwerk de zoekwoorden (op de juiste plekken) op jouw pagina (tip #2)
- Maak interne links (tip #3)
- Pas de meta-informatie aan (tip #6)
Ik daag je uit er mee aan de slag te gaan.
Een mooie dag verder!