Op internet zie je dat vaak dezelfde soort dingen gratis worden weggegeven, zoals een:
Natuurlijk is er een reden waarom je dit vaak ziet. Omdat het werkt. Het zijn allemaal tastbare dingen. En ze spelen in op specifieke behoeften van potentiële klanten. Ik geef je een aantal voorbeelden...
Boekhoudsoftware: In 4 weken alles weten over boekhouden? Doe onze gratis online cursus.
Bakker: 15 recepten om je eigen brood te bakken. Download de recepten en ontvang als bonus een waardebon van 5,- euro.
Aannemersbedrijf: Voorkom 15 veelgemaakte fouten bij thuis klussen. Download ons eBook.
Massagetherapeut: Je partner verwennen met een massage? Met deze tips krijg je wel een heel gezellig weekend. Ontvang de tips direct in je mailbox.
Financieel adviesbureau: 17 belastingtips die maar weinig ondernemers weten. Download ze allemaal.
Diëtiste: Mijn beste voedingsadviezen zijn gratis. Download ze nu.
Omdat deze informatie toch wel op internet staat. En mensen zoeken dat gewoon op in Google. Dan kun jij toch beter degene zijn die hen als eerste blij maakt?
Voordat mensen naar een expert gaan of een product kopen weten ze vaak al heel veel. Ze zijn helemaal ingelezen.
Een patient die z'n eigen diagnose bij de dokter stelt. Of hij even een specifieke antibiotica mag krijgen... Want op internet stond dat die antibiotica het beste zou werken. En het klopt waarschijnlijk ook nog.
Mensen houden de controle graag zelf in handen. Ze willen zelf dingen uitzoeken voordat ze een keuze maken om met je in zee te gaan. Jij ook toch?
Misschien vraag je je af... is het wel handig dat een bakker gratis recepten weggeeft? Ja! En hier is waarom:
Zo gaat deze bakker van gratis recepten naar meer klanten.
Een gratis weggever werkt in vrijwel elke markt. Zelfs als je een heel praktisch ondernemer bent kan het. Aannemer. Bakker. Elektricien. Enzovoorts.
Elke ondernemer heeft waardevolle kennis en tips. Jij ook. Dat weet ik zeker. Houd jij ze nog voor jezelf? Of ga je starten om ze uit te delen?
Bedenk eens welke kennis jij kan weggeven. En in welke vorm je dat kunt doen. Zorg dat het iets is dat echt waardevol is. En waarmee mensen (direct) resultaat kunnen boeken.
In de volgende les laat ik je zien hoe je jouw marketing kunt automatiseren. Klanten aantrekken op de automatische piloot.