Als dienstverlener heeft u klanten nodig. De klant stelt u in staat om te doen waar u goed in bent (en hopelijk ook wat u leuk vindt). U hebt de klant nodig, maar de klant heeft u ook nodig. De klant heeft u nodig om zijn “probleem” of vraagstuk door u op te laten lossen. Tot zover is er nog een gezonde aantrekkingskracht tussen uw kwaliteiten en de vraag van de klant.
Natuurlijk heeft u de klant ook nodig voor uw eigen omzet. En dit is het punt dat een obstakel kan zijn in het aantrekken van nieuwe klanten. Uw omzetdoelstellingen maken dat u van potentiële klanten, klanten wilt maken. U heeft iets nodig van de potentiële klant.
Dit “nodig hebben” kan de klant voelen. Zeker als uw omzetdoelstelling wat onder druk staan. Het gevolg hiervan is dat u de klant onbewust van u af duwt. Alsof de magneet draait. Klanten voelen zich aangetrokken tot kracht. Uw kracht zit hem in wat u voor de klant kunt betekenen, uw toegevoegde waarde.
Wanneer de klant doorheeft dat u hem nodig hebt, opereert u niet meer vanuit een positie van sterkte, maar vanuit een positie van zwakte. De aandacht van de klant gaat weg van uw dienstverlening en verschuift naar uw behoefte aan een nieuwe klant. Dit zal de klant nooit dichterbij u brengen. Overigens geldt dit niet alleen klantrelaties, maar voor alle vormen van relaties.
Maar hoe zou het zijn als u zou stoppen om iets nodig te hebben van anderen?
En wat zou er gebeuren als u, naast dat u stopt om iets van anderen nodig te hebben, ook nog actief op zoek gaat naar wat u anderen kunnen geven?
Dit gaat tegen onze intuïtie in. Maar als we stoppen met het najagen van onze behoeften en starten met het voorzien in de behoeften van anderen, dan gebeurt er iets raars…
Alles waar ú behoefte aan hebt komt dan tevoorschijn…
- Mensen komen op uw pad.
- Klanten komen opdagen.
- Omzet komt tevoorschijn.
Leven zonder iets nodig te hebben van anderen brengt vrijheid. Het maakt u als dienstverlener waanzinnig aantrekkelijk voor uw potentiële klanten. De magneet staat weer de goede kant op.
Dit komt omdat er een schaarste is aan dienstverleners met deze mindset. Vraag uzelf ook eens af: hoe aantrekkelijk vind ik mensen die iets van mij willen? Het antwoord op deze vraag is ook hoe uw potentiële klant er over denkt.
Als de focus bij u misschien een beetje is verschoven van het helpen van de klant naar het nodig hebben van de klant, dan is vandaag een dag waarop u dit kunt veranderen.