Is het mogelijk om een monopoliepositie voor jezelf te creëren te midden van al je concurrenten? Kun je iets leveren dat nergens anders verkrijgbaar is? In ieder geval is het een boeiende vraag om als dienstverlener over na te denken. Helaas komen de meeste dienstverleners er nooit achter hoe dit te realiseren. De uitdaging zit hem niet zozeer in…

Je eigen markt creëren

Is het mogelijk om een monopoliepositie voor jezelf te creëren te midden van al je concurrenten? Kun je iets leveren dat nergens anders verkrijgbaar is? In ieder geval is het een boeiende vraag om als dienstverlener over na te denken.

Helaas komen de meeste dienstverleners er nooit achter hoe dit te realiseren. De uitdaging zit hem niet zozeer in de dienstverlening, maar meer in de zienswijze op het aantrekken van klanten. Veel dienstverleners hebben een bril op die hen ervan weerhoudt hun eigen markt te creëren. Een unieke markt met klanten die alleen voor u en uw dienstverlening kiezen.

Veel dienstverleners focussen te veel op de dienstverlening zelf in plaats van degene die de dienst verleent. Voor de meeste dienstverleners geldt dat er genoeg andere concurrerende dienstverleners zijn met een vergelijkbare dienstverlening.

Hoe kun jij je in die situatie dan toch onderscheiden? De oplossing is om erachter te komen wat je beste klanten eigenlijk bij je afnemen. Zij willen jouw dienstverlening compleet. Maar nog belangrijker, zij willen de dienstverlening bij jou afnemen.

Je mag het controleren, maar jij bent uniek. Er is er maar één van jou. Dit maakt je een markt van één. Je hebt de monopoliepositie. Maar dit werkt alleen als je nieuwe klanten ook je dienstverlening afnemen bij jou en niet alleen de dienstverlening op zich.

Je beste klanten die het meeste betalen nemen vermoedelijk niet alleen de dienstverlening af, maar willen dat jij deze levert.

Dat je klanten willen dat jij dit specifiek doet kan veel verschillende redenen hebben:

  • Je doet het al jaren en er is vertrouwen
  • Je hebt specifieke kennis en ervaring die lastig ergens anders verkrijgbaar is
  • Je denkt een stap vooruit, komt met oplossingen en je behaalt resultaten.

Het goede nieuws is dat je dit niet alleen aan bestaande klanten kunt laten zien, maar juist ook aan potentiële klanten, zodat zij ook klant worden!

Met een platform kunt je jouw expertise demonstreren en je uniekheid laten zien. Je kunt kennis, adviezen en praktijkvoorbeelden delen en bijvoorbeeld je persoonlijke visie hierop geven. Ondertussen bouw je via je platform vertrouwen op met honderden potentiële klanten tegelijk, zodat een deel van hen na verloop van tijd klant wordt.

Geen updates missen?