Sinds kort kun je bij Platform Pro gebruik maken van WhatsApp voor je website. De voordelen leg ik je uit in deze blog.
Geen gedoe, wel contactgegevens
Het voordeel aan WhatsApp op je website vind ik dat je geen contactinformatie van je bezoekers hoeft te vragen, maar deze toch krijgt. Dat werkt zo:
- Iemand klikt op de WhatsApp knop op je website.
- De app opent zich automatisch (op mobiel) en op desktop in veel gevallen ook.
- Er verschijnt een standaardbericht dat je zelf kunt invullen zoals “Dag Maurits, ik heb een vraag…”.
- De bezoeker hoeft alleen nog maar op “Verzenden” te drukken/klikken en het gesprek begint.
- Jij, jouw bedrijf of organisatie beschikt vervolgens over het telefoonnummer zonder dat de bezoeker dit heeft hoeven invullen. Als je start met chatten stuur je je telefoonnummer automatisch mee. Je hoeft alleen nog maar om de naam te vragen, maar meestal zullen mensen zich gelijk voorstellen.
Je komt zo dus snel en makkelijk in contact met je websitebezoekers.
Het verschil tussen LiveChat en WhatsApp
De verschillen tussen een LiveChat en WhatsApp zijn:
- Bij LiveChat moet je direct beschikbaar zijn, hoewel je dit ook kunt uitbesteden of een autoresponder kunt aanzetten is vaak een bijkomend probleem dat je tijdens het chatten ook geen contactgegevens hebt of achteraf ook helemaal niet krijgt.
- Met een WhatsApp-chat heb je direct het telefoonnummer van de bezoeker, met een LiveChat moet je eerst de naam en het e-mailadres vragen. Ofwel voordat de chat begint (dit werkt drempelverhogend), ofwel achteraf, alleen dan is er een hoog risico dat bezoekers dit niet doen.
- Als bezoekers je site weer verlaten kun je met WhatsApp gewoon verder gaan. Dit is een heel groot voordeel omdat bezoekers doorgaans snel van je site afgaan als ze niet snel genoeg antwoord krijgen. Bezoekers hoeven dus niet op je site te blijven om met jou in contact te staan.
- Op mobiel kan het irritant zijn om te multitasken terwijl je aan het wachten bent op het antwoord in de chat op een website, met WhatsApp kan de bezoeker op zijn/haar eigen tijd reageren. WhatsApp is daarmee is stuk mobielvriendelijker dan een LiveChat.
Een eventueel nadeel aan WhatsApp t.o.v. LiveChat is dat bezoekers niet verwachten dat WhatsApp “live” is. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt en je wilt bezoekers direct te woord kunnen staan is WhatsApp geen goed alternatief. Daar tegenover staat dat heel veel “Live”Chats tegenwoordig ook niet echt live zijn.Je kunt eventueel ook voor een variant kiezen van LiveChat op desktop en WhatsApp op de mobiele versie van je website. Dan heb je in sommige gevallen het beste van beide.
Voordelen van WhatsApp voor business
Je kunt je website ook koppelen aan WhatsApp voor business. Dat is een aparte app van WhatsApp. Deze werkt hetzelfde als de standaard app, maar er zijn een paar verschillen. WhatsApp voor business maak je heel eenvoudig aan door de business app te downloaden voor iOS of Android. De voordelen van WhatsApp voor business zijn:
- Instellen autoresponder.
- Koppeling met een vast nummer zoals een 085-nummer of je bedrijfstelefoonnummer.
- De app werkt naast je persoonlijke WhatsApp-app zodat je zakelijk en privé gescheiden kunt houden.
Snel chatten (typen) met de desktop-app of WhatsApp-web
Wist je dat er ook een WhatsApp-app is voor Windows en Mac of gewoon voor je browser? Die laatste heet WhatsApp-web. Het voordeel hiervan is dat je kunt chatten via WhatsApp, maar je typt gewoon op je toetsenbord. Dat gaat een heel stuk sneller!
Wil jij ook WhatsApp op je website?
Dat kan natuurlijk. Wil je weten hoe dit werkt of heb je wat hulp nodig? Stuur me even een appje en ik help je verder. Ook zijn er genoeg artikelen op internet te vinden die je dit kunnen uitleggen.Als je gebruik maakt van een Platform Pro website zit deze functie vanaf nu standaard in je website! Ben je benieuwd of dat wat voor je is? Dan geef ik je graag van een eerlijk advies o.b.v. jouw wensen en type website.