Een qualified lead is potentiële klant (prospect) die zich kwalificeert om verdere marketingacties op te ondernemen. Een qualified lead heeft meer kooppotentie dan een standaard lead. De kwalificaties hiervoor kun je zelf bepalen en verschillen van bedrijfstak tot product tot dienstverlening. Deze persoon is dan klaar voor de volgende fase is het marketing proces.
Een voorbeeld kan zijn wanneer een lead reageert op een e-mailcampagne met een vraag. Iemand die contact met je opneemt is vaak al veel meer geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt dan iemand die de e-mail alleen opent.
Marketing proces
De volgende fase in het marketing proces kan dat iemand vanuit jouw organisatie, of jijzelf, contact met deze persoon opneemt. Misschien simpelweg door de e-mail te beantwoorden en wat vragen te stellen, of al wat directer door te bellen. Stel dat je ook adresgegevens hebt of kunt vinden, dan kun deze lead bijvoorbeeld ook structureel post gaan toesturen. Een qualified lead is dus vooral een label dat je op een lead plakt aan de hand van de filters of kwalificaties die je hier zelf aan toewijst.
Koopproces qualified lead in kaart brengen
Voordat je de kwalificaties gaat vaststellen is het slim eerst het koopproces van jouw klanten in kaart te brengen. Kijk hiervoor naar het koopproces en beslissingsproces van leads die klant zijn geworden. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:
- Via welke kanalen komen zij vooral binnen?
- Welke pagina’s op de website bezoeken ze het meest?
- Op welke manier willen ze dat er contact met hen wordt opgenomen?
- Welke vragen hebben ze? Met name sommige b2b leads kunnen veel gedetailleerde vragen hebben omdat zij over hun keuze verantwoording moeten afleggen aan bijvoorbeeld een teamleider. Zelfstandige ondernemers maken hierin sneller keuzes en hebben misschien ook wel behoefte aan andere informatie.
Als je weet wie je (potentiële) klanten zijn en wat hun behoeften en koopmotieven zijn, wordt het een stuk eenvoudiger vast te stellen op welke potentiële klanten jij je wilt gaan richten.