De meest fundamentele marketingvragen zijn door de jaren heen niet echt veranderd. Vragen als: –    Hoe kom ik aan klanten? –    Hoe houd ik mijn klanten vast? –    Hoe doe ik meer met de klanten die ik al heb? De antwoorden op deze vragen zijn wel veranderd. Logisch, want de wereld om ons heen verandert continu. […]

4 praktische adviezen om van je klanten fans te maken

De meest fundamentele marketingvragen zijn door de jaren heen niet echt veranderd. Vragen als:
–    Hoe kom ik aan klanten?
–    Hoe houd ik mijn klanten vast?
–    Hoe doe ik meer met de klanten die ik al heb?

De antwoorden op deze vragen zijn wel veranderd. Logisch, want de wereld om ons heen verandert continu. Gelukkig zijn de basisbehoeften van klanten nog steeds hetzelfde. Ondernemers die van klanten fans maken doen twee dingen goed. Ze geven hun klanten naast toegevoegde waarde ook:
1. Aandacht
2. Gemak (ontzorgen)

Aandacht en gemak zijn tijdloos. Door een klant aandacht te geven, geef je een duidelijk signaal af dat de klant belangrijk voor je is. Ook waarderen klanten het enorm als je hen het leven gemakkelijker maakt.

Aandacht op #1
Door aandacht te geven bouw je aan een sterke band met de (potentiële) klant. Aandacht compenseert ook eventuele fouten die gemaakt worden. Te laat reageren, een fout maken, het kan gebeuren. Een sterke band met jouw klant als gevolg van voldoende aandacht kan kan dit herstellen. Bovendien is aandacht voor je klanten ook de basis voor je omzet. Klanten doen graag zaken met mensen die ze vertrouwen en waarvan ze het gevoel hebben dat die hen als klant waarderen.

Doorlopende aandacht
Misschien gaan er door je hoofd nu een aantal namen. Klanten die in de afgelopen periode te weinig aandacht hebben gehad. Dat is de uitdaging. Niet tijdelijke aandacht, maar doorlopend.

Consistentie in aandacht is belangrijk. 

De meeste dienstverleners hebben daar helemaal geen tijd voor. Het past niet in hun agenda. Alle klanten doorlopend aandacht geven? En wat dan met die andere 762 dingen die ook belangrijk zijn? En hoe zit het met de aandacht voor bijvoorbeeld mijn gezin?

Dit is de reden dat ik dienstverleners adviseer te starten met hun eigen platform. Aan alle bestaande klanten én potentiële klanten tegelijk aandacht geven.

De wekker te lang laten snoozen

Kijk even mee naar het kwadrant van Covey:

covey-kwadrantIn welk vakje valt aandacht geven aan (potentiële) klanten bij jou? Ik kan je verzekeren dat dit bij de meeste ondernemers in vakje 2 valt. Niet-urgent, maar wel belangrijk. Dit betekent: “komt later wel”. Het is de snooze knop van jouw klant-wekker.

En je weet wat er gebeurt als je de wekker te lang laat snoozen…

Dan ontstaan er problemen. Er zijn veel manieren om dit te voorkomen. Hierbij vier praktische adviezen.

4 praktische adviezen voordat de wekker afgaat
#1 Bel iedere dag twee klanten
Geef een update, vraag hoe het gaat, deel iets nieuws dat je hebt geleerd. Bellen is het beste, maar mailen kan ook. Iedere dag 2 klanten is 10 klanten per week. Dat tikt al aan.

#2 Deel relevante kennis
Wees gul voor je klanten. Zo worden ze fan van je. Stuur bijvoorbeeld een link toe van iets dat je hebt gelezen. Laat de klant weten dat je bij het lezen aan hem of haar moest denken. Relevante kennis delen kan natuurlijk ook op een georganiseerde manier, via een platform.

#3 Betrek klanten bij wat je meemaakt
Je beleeft ongetwijfeld mooie dingen. Successen, nieuwe inzichten, relevante casussen die je hebt meegemaakt en zelfs vakantie ervaringen. Deel deze mooie belevenissen met je klanten. Klanten leren je dan kennen. Dit bouwt een band op. Een sterke band is lastig te verbreken. Klanten doen graag zaken met mensen, niet met bedrijven, instanties, organisaties of andere grote namen.

#4 Netwerken voor je klanten
Deel je netwerk met jouw klanten. Wie ken je in jouw netwerk die jouw klant ook kan helpen? Als je constant mensen met elkaar verbindt, groeit jouw netwerk ook. Van het een komt meestal ook het ander. Je kunt het eventueel ook nog commercieel inzetten als je wilt (aanbrengfee etc.).

Gemak dient de mens en dus ook de klant
Zoals ik al schreef, vinden klanten het fijn als je hun leven gemakkelijker maakt. Gemak zit hem vaak in de kleine dingen. Een mooi voorbeeld las ik in een boek van Jos Burgers. Zijn vrouw kocht een strijksysteem. Toen zij op het punt stond de winkel te verlaten, met een enorme doos, adviseerde een medewerker eerst de auto even voor te rijden. Toen ze voorreed stond hij al klaar om de doos even in de auto te zetten.

Een kleine moeite, maar een groot plezier.

Aandacht en gemak veranderen je klanten in fans. Welke dingen ga jij doen om jouw klanten hier meer van te geven?