Leuk dat je deze online marketing tips nog steeds leest. Dit betekent volgens mij dat je meer resultaat uit je website en je online marketing wilt halen. Er komen nog een heleboel goeie tips aan. Die van vandaag gaan weer over teksten schrijven. Dat is iets wat veel mensen lastig vinden.
Er zijn een aantal simpele dingen die je kunt doen om je teksten te verbeteren. Hier komen ze.
Ik wil je graag helpen. Of: Ik help je graag. Welke zin is beter? (hint: de laatste...)
Of deze: Met behulp van coachingsgesprekken wil ik je graag helpen om de kern van je probleem te ontdekken om zo beter te kunnen reïntegreren.
Pff wat een zin. Maar dit soort zinnen zie je vaak hoor. Het zijn passieve zinnen.
Beter is: In een coachingsgesprek ontdek je de kern van je probleem [punt]. Zo kun je beter reïntegreren [punt].
Dit is een actieve zin zonder dat je zegt dat je iets "wilt". Korte zinnen komen ook krachtiger over. Probeer daarom lange zinnen op te splitsen.
Niet elke zin hoeft trouwens actief te zijn. Zeker niet in één-op-één e-mails, maar we hebben het nu over je webteksten. Probeer daarin een 80/20 verhouding aan te houden voor actieve vs. passieve zinnen.
Hier een lijstje met "verboden woorden en teksten":
Kijk eens of dit soort teksten op je website terugkomen. Wees er niet rigide in. 80/20 is prima.
Hele korte zinnen. Dat kan gewoon. En het leest echt veel fijner. Toch? Ze zijn misschien niet altijd volledig correct. Maar je doet je lezer er een groot plezier mee.
Naast dat veel mensen het prettiger vinden lezen, worden je teksten ook scanbaar. Op je website lezen bezoekers je teksten niet aandachtig. Ze scannen je teksten. Lange zinnen met komma's zijn moeilijker te scannen.
Dit gaat dus vooral over webteksten. Een uitzondering is een persoonlijke e-mail. Daarin is het soms beleefd om langere zinnen te gebruiken. Voor je website is het killing. Niet doen dus :).
Een sleutelwoord hiervoor is "zodat". Word beter gevonden in Google, zodat je meer bezoekers op je website krijgt. Maak een afspraak, zodat je snel wat kunt doen aan je rugklachten.
Een reden geven of resultaat beschrijven doet wonderen. Gevonden worden in Google is een middel. Meer bezoekes op je website is een doel. Koppel simpelweg wat vaker middelen en doelen aan elkaar.
Jouw klanten gebruiken bepaalde woorden. Of soms hele zinnen die herkenbaar zijn.
Als je wat gezichten van klanten voor je ziet hoor je ze soms al bepaalde dingen zeggen. Ga die woorden en zinnen - die klanten vaak gebruiken - verzamelen en verwerk ze in je teksten. Bijvoorbeeld wanneer je om een review vraagt.
"Spreekt dit u aan? Dan kunt u contact met ons opnemen." Die laatste zin kun je veranderen in: "Neem dan contact met ons op." Nog beter werkt het als je ook een reden geeft, zoals:
Check de teksten op je website nog eens. Maak je daarin al gebruik van deze technieken? Je hoeft niet alles ineens te herschrijven hoor. Begin bijvoorbeeld eens met de homepage.
In de volgende les leer ik je meer over weggeven. En over het principe van wederkerigheid. En hoe jij dit in jouw marketing kunt gebruiken. Tot snel.