Les 3: Technieken voor betere teksten

Leuk dat je deze online marketing tips nog steeds leest. Dit betekent volgens mij dat je meer resultaat uit je website en je online marketing wilt halen. Er komen nog een heleboel goeie tips aan. Die van vandaag gaan weer over teksten schrijven. Dat is iets wat veel mensen lastig vinden.

Er zijn een aantal simpele dingen die je kunt doen om je teksten te verbeteren. Hier komen ze.

Schrijf actief

Ik wil je graag helpen. Of: Ik help je graag. Welke zin is beter? (hint: de laatste...)

Of deze: Met behulp van coachingsgesprekken wil ik je graag helpen om de kern van je probleem te ontdekken om zo beter te kunnen reïntegreren.

Pff wat een zin. Maar dit soort zinnen zie je vaak hoor. Het zijn passieve zinnen.

Beter is: In een coachingsgesprek ontdek je de kern van je probleem [punt]. Zo kun je beter reïntegreren [punt].

Dit is een actieve zin zonder dat je zegt dat je iets "wilt". Korte zinnen komen ook krachtiger over. Probeer daarom lange zinnen op te splitsen.

Niet elke zin hoeft trouwens actief te zijn. Zeker niet in één-op-één e-mails, maar we hebben het nu over je webteksten. Probeer daarin een 80/20 verhouding aan te houden voor actieve vs. passieve zinnen.

Hier een lijstje met "verboden woorden en teksten":

  • Wil (ik wil je graag helpen vs. ik help je graag)
  • Zou (zou u dan contact op willen nemen vs. neem dan contact op)
  • Gaan (ik ga dat voor je doen vs. ik doe dat voor je dan en dan)
  • Veel woorden met "ge" ervoor (ik heb je gevraagd vs. ik vroeg je)
  • Ontkrachtende woorden zoals "misschien", "mogelijk", "eventueel".
  • Direct in de volgende zin relativeren wat je zegt.
  • Formeel taalgebruik. Dit creëert afstand.
  • Onnodig grote woorden zoals "tevens", "echter", "desalniettemin".
  • Vaktaal. Gebruik dit alleen in een toelichting zoals "in [vakgebied] heet dit [vakterm]". Daarmee laat je je expertise zien, maar alleen tussen de regels door.

Kijk eens of dit soort teksten op je website terugkomen. Wees er niet rigide in. 80/20 is prima.

Gebruik korte zinnen

Hele korte zinnen. Dat kan gewoon. En het leest echt veel fijner. Toch? Ze zijn misschien niet altijd volledig correct. Maar je doet je lezer er een groot plezier mee.

Naast dat veel mensen het prettiger vinden lezen, worden je teksten ook scanbaar. Op je website lezen bezoekers je teksten niet aandachtig. Ze scannen je teksten. Lange zinnen met komma's zijn moeilijker te scannen.

Dit gaat dus vooral over webteksten. Een uitzondering is een persoonlijke e-mail. Daarin is het soms beleefd om langere zinnen te gebruiken. Voor je website is het killing. Niet doen dus :).

Beschrijf het resultaat

Een sleutelwoord hiervoor is "zodat". Word beter gevonden in Google, zodat je meer bezoekers op je website krijgt. Maak een afspraak, zodat je snel wat kunt doen aan je rugklachten.

Een reden geven of resultaat beschrijven doet wonderen. Gevonden worden in Google is een middel. Meer bezoekes op je website is een doel. Koppel simpelweg wat vaker middelen en doelen aan elkaar.

Gebruik woorden die herkenbaar zijn 

Jouw klanten gebruiken bepaalde woorden. Of soms hele zinnen die herkenbaar zijn.

Als je wat gezichten van klanten voor je ziet hoor je ze soms al bepaalde dingen zeggen. Ga die woorden en zinnen - die klanten vaak gebruiken - verzamelen en verwerk ze in je teksten. Bijvoorbeeld wanneer je om een review vraagt.

Gebruik de gebiedende wijs i.c.m. een reden

"Spreekt dit u aan? Dan kunt u contact met ons opnemen." Die laatste zin kun je veranderen in: "Neem dan contact met ons op." Nog beter werkt het als je ook een reden geeft, zoals:

  • Maak direct een afspraak zodat je haar weer perfect zit.
  • Download nu de brochure om van die vervelende muizenplaag af te komen.
  • Koop dit geurtje en ruik weer lekker.

Huiswerk

Check de teksten op je website nog eens. Maak je daarin al gebruik van deze technieken? Je hoeft niet alles ineens te herschrijven hoor. Begin bijvoorbeeld eens met de homepage.

Volgende les | Geef eens een kadootje weg

In de volgende les leer ik je meer over weggeven. En over het principe van wederkerigheid. En hoe jij dit in jouw marketing kunt gebruiken. Tot snel.