Les 2: Slimme teksten schrijven

Veel teksten zijn niet interessant. Ze staan vol met clichés. Denk aan zinnen als:

  • "wij bieden oplossingen"
  • "wij ontzorgen"
  • "bij ons staat de klant centraal"

Niet erg inspirerend hè?

Slimme teksten zijn teksten die aanzetten tot actie. Die acties kunnen het volgende zijn:

  • Iemand neemt contact met je op.
  • Iemand download je eBook.
  • Iemand koopt je product.

Lezers zijn constant bezig met "What's in it for me". En dat is wat jij ze als eerste gaat vertellen. Waarom zouden ze op jouw website blijven? Dat willen ze graag weten. En snel ook! En dat doe je niet door over jezelf te schrijven. Dat doe je door de problemen van jouw klanten zeer zeer uitgebreid te benoemen op je website.

Iedereen heeft problemen. En voor die problemen zoeken we oplossingen. Voor rugklachten zoeken we een massage of behandeling. Voor afvallen gaan we naar een voedingsdeskundige. En voor gitaarles (probleem: het klinkt nog niet zoals ik wil) zoeken we een gitaarleraar. Enzovoort.

Al deze behoeften ontstaan vanuit problemen. Deze problemen wil je als eerste benoemen op de homepage van je website. En dit is waarom:

  • Zonder probleem geen oplossing. En jouw business is de oplossing. Dus start met het probleem. Dit kan ook verpakt zijn in een prikkelende vraag zoals: "Levert jouw website te weinig klanten op?".
  • Bezoekers snappen hierdoor direct waar je website over gaat.
  • Waarschijnlijk herkennen ze zich in één van de problemen die je noemt. Daardoor klikken ze niet weg. Je hebt de aandacht.
  • Je focust je op je klanten in plaats van op jezelf. Jouw oplossing is pas stap 2.

Websitebezoekers zijn niet in jou geïnteresseerd. Dat klinkt misschien een beetje hard, maar het is wel zo. Ze willen een oplossing voor hun problemen. En ze hopen deze te vinden op jouw website. Eerst moet je dan zo snel mogelijk laten zien dat ze met hun probleem op jouw website goed zitten. Pas daarna kom je met de oplossing. En als laatste zijn ze dan ook best geïnteresseerd in wie jij bent.

Dit betekent niet dat je geen foto van jezelf op de homepage mag zetten. Ik zou dit wel doen om je homepage persoonlijk te maken. Zet er alleen geen lange verhalen bij over jezelf. Geef alleen de optie om door te klikken naar een pagina waar je meer over jezelf vertelt.

Huiswerk

Maak een lijstje van alle problemen die jouw klanten (kunnen) hebben. Check je website of de belangrijkste problemen als eerste zichtbaar zijn op de homepage. De eerste zin zou kunnen zijn "Last van rugklachten?" of "Afvallen lukt niet? En je hebt van alles geprobeerd?". Je kunt ook een kopje "Herkenbaar?" neerzetten en daaronder een opsomming van dingen waar jouw klanten tegenaan lopen.

PS: Als je met de website software van Platform Pro werkt kun je met één druk op de knop een verkooppagina neerzetten.

Volgende les | Nog meer technieken die je teksten beter maken

In de volgende les leer ik je meer over schrijftechnieken die je teksten beter maken. Teksten die aanzetten tot actie.