10 contactmomenten (e-mails). Daar ging het eerder over. Want je hebt 10 contactmomenten nodig om een vertrouwensband op te bouwen met potentiële klanten.
Uit die contactmomenten wil je natuurlijk het maximale halen. Je wilt op z'n minst dat je e-mails gelezen worden.
Om dat voor elkaar te krijgen moet de e-mail eerst geopend worden. En dat brengt ons bij de eerste tip.
De eerste stap is dat mensen je e-mail openen. Dat is geen open deur hoor.
Heel veel ondernemers die hiermee starten maken de fout dat het onderwerp niet genoeg aanspreekt bij de lezers. En de e-mails worden dan niet geopend.
Net zoals mensen een website binnen enkele seconden scannen en besluiten om te blijven of te gaan, scannen mensen hun e-mail ook op hoofdlijnen. Ze kiezen welke e-mails ze wel of niet openen. Je e-mail moet dus opvallen. Te beginnen bij het onderwerp. En daarna de inhoud.
Je hebt dus een pakkend onderwerp nodig. Een pakkend onderwerp kan op de volgende manieren:
Dit om twee redenen:
Ik ben niet zo'n fan van die mooie opgemaakte e-mails. Plaatjes, kleuren, strakke opmaak.
Prachtig, maar niet persoonlijk. Niemand stuurt een persoonlijke e-mail met een strakke layout en grote foto's.
Dus ga je voor uitstraling of resultaat? Dat is de keuze. Mijn advies: blijf bij de simpele tekst e-mails. Dat werkt beter en scheelt je een hoop tijd.
Een info@ e-mailadres is niet persoonlijk. Geen ramp als je het hebt, maar zorg er in ieder geval voor dat de naam die mensen in hun inbox zien niet je bedrijfsnaam is.
De beste afzender is dus: Maarten Jansen (maarten@bedrijfX.nl).
Als je een korte bedrijfsnaam hebt kan een combi ook. Zoals Maarten - Bedrijf X (maarten@bedrijfX.nl).
Check even of het allemaal op één regel past in de inbox. Dat kan heel eenvoudig in zo'n e-mailprogramma (uit de vorige les).
E-mail is nog best onpersoonlijk. Dit kun je oplossen door informeel te schrijven. Om het nog persoonlijker te maken kun je een foto van jezelf in je e-mailhandtekening zetten. Je e-mails worden er een stuk persoonlijker van. En dat is nodig om een relatie op te bouwen en vertrouwen te krijgen.
Er is niet vaak een goede reden om formeel te zijn. Alleen als klanten het van je verwachten én niet meer bij je kopen als je informeel bent, wees dan formeel. Of als je zelf van nature formeel bent. Dan kun je beter je eigen stijl aanhouden.
Begroet mensen gerust met:
Maar niet 'geachte' of 'beste heer......'. Ook 'met vriendelijke groet' wordt vaak in een formele context gebruikt. Zelf gebruik ik liever 'hartelijke groet' of 'een mooie dag verder'.
Klikken is belangrijk. Op een link dan. Want daarmee zorg je ervoor dat bezoekers naar je website gaan.
Als je wilt dat iemand ergens op klikt, maak het dan super duidelijk. De beste manier om dat te doen is om meerdere woorden of een zin als link te gebruiken.
'Klik hier' is old school. Mensen snappen inmiddels hoe links werken. Het is vooral belangrijk dat de link goed zichtbaar is. Dit doe je dus door van meerdere woorden een link te maken.
Dit is een goede link: Meld je hier aan voor de online cursus.
De e-mails zijn bedoeld om te helpen. Om waardevolle kennis te delen. Zodat je potentiële klanten resultaten krijgen. Gratis en voor niets. Daar worden ze blij van.
Als je te vaak - en dat is al snel - je diensten of producten te actief probeert te verkopen, roept dit allergische reacties op. Men weet heus wel wat jij te bieden hebt.
In de eerste 3 e-mails moet je al helemaal niets zeggen over wat jij te bieden hebt. Je bent aan het geven.
De e-mails zijn bedoeld om je expertise te laten zien. Zodat mensen daar enthousiast over raken. En vrijwillig contact met je opnemen.
Je kunt wel:
Oké je bent lekker bezig. Je hebt een slime website. Een mini-cursus van 10 e-mails met waardevolle informatie. En nu wil je dat men 'Ja' zegt tegen jouw dienst of product. Daar gaat de volgende les over.