Les 7: Automatische contactmomenten inplannen

Contact momenten. Die zijn belangrijk. Contact creëert vertrouwen. En vertrouwen is nodig voordat iemand klant bij je wordt.

Je denkt misschien dat je niet met honderden mensen tegelijk (persoonlijk) contact kunt hebben. Je hebt ook nog een onderneming waar je druk mee bent.

Toch zijn er gemiddeld 10 of meer digitale contactmomenten nodig. Voordat iemand besluit met jou in zee te gaan.

En het goede nieuws is... Dit kun je automatiseren. En het is niet moeilijk.

Schrijf 10 contactmomenten van te voren

Die contactmomenten schrijf je van te voren. Eenmalig. Eén e-mail telt als 1 contactmoment. 10 contactmomenten is 10 e-mails. Geen onzin mailtjes natuurlijk. Mailtjes waar je potentiële klanten op zitten te wachten.

En worden ze blij van ieder contactmoment? Dan gaan ze er naar uitkijken.

Potentiële klanten blij maken. Daar gaat het om in ieder contactmoment. En dat doe je door iedere keer waardevolle kennis te delen. Een tip of een nieuw inzicht. Iets waar ze daadwerkelijk wat aan hebben.

Niet alles tegelijk. Dat gaan mensen echt niet lezen. Extreem gedoseerd je kennis weggeven. Dat is veel effectiever én je creëert meer contactmomenten.

eBook of cursus?

Daarom kun je soms beter een korte cursus schrijven bestaande uit minimaal 10 e-mails. In plaats van een eBook. Dan heb je gelijk je kennis gedoseerd én je contactmomenten.

Heb je wel een eBook? Dan kun je de vervolg contactmomenten bijvoorbeeld gebruiken voor:

  • Nog meer gratis kennis die nog niet in je boek stond.
  • Aankondigen dat je de samenvatting van je boek in de komende e-mails gaat versturen. Men kan het boek als naslagwerk gebruiken.
  • Praktijkvoorbeelden (succesverhalen) delen van mensen die succes hadden met jouw tips.

E-mails automatisch inplannen

Deze e-mails met tips of andere toegevoegde waarde kun je van te voren schrijven. Iedere keer als iemand zijn of haar e-mailadres op je website achterlaat gebeurt er het volgende:

E-mail 1: Wordt direct verzonden (automatisch).
E-mail 2: Wordt automatisch verzonden na 3 dagen.
E-mail 3: Wordt automatisch verzonden na 6 dagen.
E-mail 4: Wordt automatisch verzonden na 9 dagen.

Je snapt het principe denk ik wel. Het e-mailprogramma doet dit allemaal voor je. Doorlopend. En het maakt niet uit wanneer iemand zich aanmeld. Iedereen doorloopt hetzelfde traject van e-mails.

Natuurlijk zijn de e-mails ook persoonlijk. Ze starten met beste voornaam. De meeste mensen weten natuurlijk wel dat dit automatisch gaat. Maar een persoonlijke aanhef is gewoon fijn.

Waarom e-mail?

E-mail is nog steeds de beste manier om in contact te komen met iemand. Veel beter dan Facebook of andere kanalen. E-mail is dé persoonlijke online omgeving. Een plek met weinig afleiding (zoals Facebook) met maar één doel: communicatie.

Mensen waarderen waardevolle e-mails, echt waar...

Sommige ondernemers moeten er nog even aan wennen. Aan e-mails versturen. Ze hebben hier een spam associatie mee...

Tot nu toe heb ik je een aantal online marketing lessen gestuurd. Vond je dit vervelend? Waarschijnlijk niet. Dit is inmiddels les 7. En je leest ze nog steeds.

Misschien denk je zelfs 'best handig al die informatie een beetje verspreid'...

Belangrijk is dus dat de e-mails relevant en waardevol zijn. Help potentiële klanten. Daar worden ze blij van. Bovendien hebben ze zich er zelf voor aangemeld. Omdat ze op je kennis zitten te wachten. Echt waar.

Verwijs ze naar je website

Zet niet alle informatie in de e-mail. Doe het op dezelfde manier als de e-mails die je van Platform Pro krijgt. Een klein beetje tekst met een duidelijke link naar de website. Hier is waarom:

  • Veel e-mailprogramma's kunnen onderscheid maken tussen iemand die je e-mail opent en op een link klikt. Iemand die je e-mail opent hoeft nog niet geïnteresseerd te zijn. Iemand die doorklikt is dat wel. Dit is handig voor later. Voor je eigen statistieken.
  • Je website is de plek waar je kunt verkopen. Waar de informatie staat over je diensten of producten.
  • Google registreert meer bezoekers naar je website en gaat er vanuit dat je website daardoor relevanter is.
  • De content staat dan gelijk op je website. Hierop kun je dan weer in Google gevonden worden.

Elimineer afleiding op je website

Als je wilt dat mensen je teksten op je website lezen is het belangrijk afleiding te elimineren. Op deze pagina zie je dat vrijwel alle afleiding is weggehaald.

Een klik naar een andere pagina is zo gedaan. En weg is de focus. Terwijl jij graag je kennis wilt overdragen. Je hebt niet voor niets die teksten geschreven. Elimineren dus, die afleiding op je website...

Is jouw website hier niet geschikt voor? In het website- en marketingsysteem van Platform Pro kun je voor iedere pagina instellen welke afleiding je wilt weghalen. Om maximaal resultaat uit je teksten te halen.

Huiswerk

Bedenk eens hoe je jouw kennis kunt delen. Verspreid over minimaal 10 korte e-mails. Je hoeft het zeker niet zo uitgebreid te doen als deze cursus. Begin klein. Een mini-cursus. 10 tips. 10 e-mails. That's it.

Volgende les | Welk e-mailprogramma kun je het beste gebruiken?

Zelf heb ik uren gestoken in het testen van verschillende e-mailprogramma's. Die tijd kun jij besparen. Want in de volgende les vertel ik je welk programma jij het beste kunt gebruiken.