Les 6: Je eigen marketing automatiseren

Een strategie waarmee je klanten kunt aantrekken op de automatische piloot. Dat zou handig zijn.

Iets waar je eenmalig tijd en energie in stopt. Om er vervolgens onbeperkt profijt van te hebben. Dat kan.

Wat heb je hier voor nodig?

  • Een gratis weggever (eBook, mini-cursus, waardevolle tips).
  • Een slimme website. Dat is een website:
    • Waar mensen daadwerkelijk actie op ondernemen. Dat wil zeggen hun naam en e-mailadres op achterlaten in ruil voor jouw toegevoegde waarde.
    • Waarmee je goed in Google gevonden wordt en een website die constant up-to-date blijft met de laatste marketing inzichten, tools en updates vanuit Google.
    • Die 100% mobielvriendelijk is.
  • Een e-mailprogramma waarmee je persoonlijke e-mails automatisch kunt versturen.

Van bezoeker naar klant in 3 simpele stappen

Online marketing klinkt voor jou misschien abracadabra, maar in de praktijk valt dat echt heel erg mee.

Hoe fijn zou het zijn als online marketing voor jou ook gaat werken? Klanten aantrekken op de automatische piloot. Dit zijn de stappen:

Stap 1: Meer bezoekers naar je website. Dit kan ook zonder Google. Er zijn heel veel manieren om meer bezoekers op je website krijgen. Later in de cursus kom ik hierop terug.

Stap 2: Geef gratis iets waardevols weg. In ruil voor een e-mailadres. Iemand download bijvoorbeeld je eBook of tips. Het eBook krijgt diegene in zijn of haar mailbox. Het e-mailadres wordt in een e-mailprogramma opgeslagen. Alles gaat automatisch. Heerlijk.

Stap 3: Creëer 10 automatische contactmomenten. Waarom 10? Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 10 digitale contactmomenten nodig zijn om vertrouwd te raken met iemand.

Iemand kent jou waarschijnlijk nog niet. Dan kun je niet verwachten dat iemand je zomaar vertrouwt. Je hebt elkaar niet eerder gezien of gesproken.

Mensen hebben even tijd nodig om je te leren kennen. En vertrouwd met je te raken. Vertrouwen is super belangrijk. Als er geen vertrouwen is kun je iemand niet helpen.

Na 10 contactmomenten kun je er vanuit gaan dat iemand vertrouwd met je is geraakt.

En dan?

Oké iemand heeft 10 keer van je gehoord en je mails gelezen. Wat nu? Nu is het tijd om een aanbod te doen. Als je iemand tot nu toe blij hebt kunnen maken met gratis dingen, dan is de kans groot dat die persoon ook blij wordt van jouw betaalde diensten of producten. Zo simpel is dat.

En er zijn een aantal dingen die slim zijn om in je aanbod te verwerken. Om het een succesvol aanbod te laten zijn. Daarover ga ik je vertellen. Niet in de volgende les, maar over een aantal lessen. Want eerst moet je nog even weten hoe je die automatische contactmomenten het beste kunt inplannen. En het maximale haalt uit je e-mails.

Volgende les | Automatisch contactmomenten inplannen

De 10 contactmomenten kun je automatisch inplannen. Eenmalig. Daarna gaat alles vanzelf. Daarover gaat de volgende les.