Een blog schrijven? Hoe pak je dat aan? Steeds meer bedrijven doen aan bloggen. Een blog is een ander woord voor een artikel of publicatie, hoewel er wel kleine nuanceverschillen zijn. Een blog schrijven of “bloggen” wordt steeds minder geassocieerd met iets voor alleen hippe expressieve individuen. Het is in hoog tempo in opkomst bij bedrijven. In […]

Blog schrijven? Een schrijversformule voor ondernemers.

Een blog schrijven? Hoe pak je dat aan? Steeds meer bedrijven doen aan bloggen. Een blog is een ander woord voor een artikel of publicatie, hoewel er wel kleine nuanceverschillen zijn. Een blog schrijven of “bloggen” wordt steeds minder geassocieerd met iets voor alleen hippe expressieve individuen. Het is in hoog tempo in opkomst bij bedrijven.

In deze blog geef ik je tips voor het schrijven van een goede zakelijke blog.

Voordelen van een blog schrijven voor ondernemers

Een blog schrijven heeft verschillende voordelen:

  • Demonstreer je expertise en positioneer je als autoriteit in jouw marktsegment.
  • Vergoot je online zichtbaarheid en haal meer bezoekers uit zoekmachines naar je website.
  • Creëer waarde voor niet-klanten. Zo hoef je jezelf minder te verkopen.
  • Geef je bedrijf een gezicht. Logo’s, visitekaartjes en “over ons pagina’s” zijn vaak afstandelijk. Een artikel geschreven door een persoon brengt je bedrijf dichterbij potentiële klanten.
  • Geef je social media activiteiten meer inhoud door waardevolle content te delen.
  • Sta met honderden, zo niet duizenden, potentiële klanten in contact en verwelkom nieuwe klanten die enthousiast zijn geraakt door jouw waardevolle blogs.
  • Trek nieuwe doelgroepen aan.
  • Een stok achter de deur om ook je eigen kennis up-to-date te houden.
  • Bouw een e-maillijst op door rondom de content door zogenaamde strategische “opt-in formulieren” te tonen.
  • Automatiseer het proces van vertrouwen opbouwen. Aan iedere klantrelatie ligt een vertrouwensbasis ten grondslag. Als potentiële klanten je online volgen en je blogs lezen, leren ze je kennen en begint er een vertrouwensband te ontstaan.

#1 Begrijp je doelgroep

Maak een klantprofiel. Je blog schrijven doe je dan doelgericht! Of zoals Stephen Covey het zou zeggen: Begin met het einde voor ogen. Een klantprofiel beschrijft tot in detail wie jouw klanten zijn en waarom ze met jou zaken doen.

Tips voor klantprofiel

  • Welke doelen proberen mijn klanten te bereiken?
  • Welk oplossing heb ik daarvoor?
  • Wat zijn de koopmotieven van mijn klanten?
  • Waar bevinden ze zich online?
  • Welke informatie spreekt hen het meeste aan?
  • Welke woorden (bv. vaktermen) gebruiken ze? Gebruik die zelf ook.

Begin gewoon op een kladblaadje. Schrijf dingen op die jouw klanten het beste omschrijven. Je kunt dit later altijd nog professionaliseren. Vanuit je klantprofiel bepaal je de onderwerpen waarover je gaat schrijven.

#2 Probeer écht te helpen

Een blog schrijven puur voor online zichtbaarheid vind ik persoonlijk een korte termijn gedachte. Probeer (potentiële) klanten echt verder te helpen. Het kan zijn dat je hiervoor soms waardevolle kennis gratis moet weggeven. Wees vrijgevig in het delen van kennis.

Waardevolle content maakt van websitebezoekers klanten. Middelmatige content zorgt alleen voor (veel) websitebezoekers.

quote-milton-hershey-give-them-quality

#3 Laat je vinden door Google

Er zijn veel simpele dingen die je kunt doen om beter in Google gevonden te worden. Het is zonde als je energie steekt in waardevolle artikelen zonder deze te optimaliseren voor Google. Google stelt ook steeds hogere eisen aan de website waar de content op staat, zoals:

  • De website moet supersnel zijn. Technieken als compressie en caching zijn van belang.
  • Gebruik maken van Google Accelerated Mobile Pages is een pré.
  • Eerst de HTML laden en dan pas de Javascript.
  • Met het Website systeem van Platform Pro kun je zorgeloos bloggen. Alle technische dingen die van belang zijn voor Google zitten daar standaard in.

#4 Wees authentiek

Met een eenvoudige zoekopdracht is er genoeg content te vinden. Naast dat je content inhoudelijk waardevol moet zijn, inspireer je lezers door authenticiteit. Authenticiteit laat zien dat je echt bent. Het communiceert vertrouwen en geloofwaardigheid. Je staat voor wie je bent en laat jezelf zien. Voor relaties en vriendschappen is authenticiteit een vereiste. Wil je een band opbouwen met je doelgroep? Wees dan authentiek.

Tips voor authentiek schrijven

  • Je mening geven.
  • De lezer direct aanspreken of vragen stellen.
  • Bij voorkeur niet in de u-vorm schrijven.
  • Persoonlijke ervaringen delen.

#5 Gebruik korte zinnen

Lezers starten met het scannend lezen van je blog. Ze gaan intensiever lezen als iets ze echt aanspreekt. Korte zinnen helpen bij het scannen. Vermijd het gebruik van komma’s.

#6 Start zinnen met de conclusie

Schrijf eerst het belangrijkste onderdeel van de zin. Geef daarna pas de toelichting. Bijvoorbeeld de zin in de vorige alinea:

Variant 1: “Als iets ze echt aanspreekt, gaan ze intensiever lezen.”
Variant 2: “Ze gaan intensiever lezen als iets ze echt aanspreekt.”

Door de zin te starten met “ze” is de verwijzing nog vers. “Ze” slaat op de lezers. In variant 1 kan het zijn dat lezers even terug moeten lezen wie “ze” ook alweer is.

Vervolgens geef ik aan waar het om gaat: intensiever lezen. Dat is de conclusie van die zin. Op het einde geef ik pas de toelichting.

#7 Gebruik actieve zinnen

Passieve zin: “Met onze dienstverlening willen we je graag helpen om meer winstgevend te zijn.”
Actieve zin: “Onze dienstverlening helpt je meer winstgevend te zijn.”

Of een ander voorbeeld:

Passieve zin: “Het beste kun je het belangrijkste onderdeel van een zin als eerste schrijven.”
Actieve zin: “Schrijf eerst het belangrijkste onderdeel van de zin.”

Het voordeel van actieve zinnen is:

  • Ze zijn korter en beter leesbaar.
  • Je komt duidelijker en krachtiger over.
  • De lezer zet je aan tot actie.

Probeer actieve en passieve zinnen een beetje af te wisselen. Maar gebruik overwegend actieve zinnen.

#8 Knip je blog op in korte paragrafen

Korte paragrafen helpen lezers bij het scannen. Ook komt een grote lap tekst overweldigend over. Bezoekers verlaten snel de website weer. Een ander voordeel is dat je lezers zelf de keuze geeft wat ze willen lezen. Niet alle tips in deze blog zijn voor iedereen nieuw. Je kunt als lezer in deze blog zelf snel beslissen welke tips je wilt lezen.

#9 Gebruik meer enters en punten dan je lief is

Gebruik binnen de paragrafen voldoende enters. Sommige schrijvers geven per twee zinnen een enter. Zet soms een punt in plaats van een komma. Grammaticaal is dit misschien niet altijd correct. Maar het helpt lezers wel. Het kan ook meer authentiek overkomen dan perfecte volzinnen met komma’s.

#10 Wek nieuwsgierigheid en interesse op

Het internet is een plek vol afleiding. Wil je dat mensen naar je website komen? Dan zul je ze wel een beetje moeten helpen. De titel van je blog is daarin het meest belangrijk.

In de titel van deze blog heb ik gekozen voor het woord formule. Dat communiceert een gegarandeerde uitkomst. Net zoals een rekensom. Lezers willen resultaten behalen (naast dat ze geïnspireerd willen worden). De ingrediënten van de “formule” zijn de individuele tips.

Leestip: 6 onbewuste prikkels waar klanten op reageren

#11 Vraag lezers om actie te ondernemen

Dit heeft te maken met micro-commitments en resultaten. Als iemand reageert op iets dat jij vraagt maken ze een kleine toenadering tot jou. Een micro-committent. Vraag lezers bijvoorbeeld je artikel te delen, iets te downloaden of stel een vraag en ga in gesprek.

Deelknoppen en downloadformulieren duidelijk positioneren is ook al een vorm van vragen actie te ondernemen. Het hoeft dus niet altijd letterlijk in de blog zelf.

Voel je niet bezwaard iets van je lezers te vragen. Je hebt immers een waardevolle blog geschreven. Het is het principe van geven en terug ontvangen.

#12 Verspreid je blog op verschillende plekken

Een blog schrijven is één ding, maar je hebt ook lezers nodig. Je blog kun je als volgt online delen:

  • Met je opbouwde e-maillijst.
  • In LinkedIn groepen. In sommige groepen zitten duizenden tot tienduizenden mensen.
  • Via LinkedIn Pulse. Al jouw connecties krijgen dan een melding dat jij een artikel hebt geplaatst. Sommige krijgen dit als melding op hun telefoon. Dus in plaats van alleen op de tijdlijn te verschijnen krijgen al jouw connecties een persoonlijke melding!
  • Op je eigen Facebook pagina. Je kunt een bericht ook betaald boosten en daar eens mee experimenteren.
  • Via een reactie op een blog van iemand anders met een verwijzing naar jouw blog. Let op dat de reactie wel inhoudelijk is en niet alleen bedoeld om jouw blog te promoten. Het creëren van zogenaamde “backlinks” waarbij je het internet vol zet met linken naar jouw website gaat al snel in je nadeel werken!
  • Je kunt jouw blog ook publiceren op een website van een ander en niet op je eigen website. Zo kom je in contact met nieuwe lezers.
  • Natuurlijk op de andere talloze social media zoals Twitter en Google+.

Succes met het schrijven van jouw blog!

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het websiteverkeer te analyseren, om functies voor social media te bieden en om content en advertenties te personaliseren. Ook wordt er informatie over het gebruik van deze website gedeeld met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Meer informatie is te vinden in de privacyverklaring.