Content marketing helpt je met het aantrekken van nieuwe klanten. Maar wat is content marketing eigenlijk? Content marketing is het creëren van artikelen, video’s, praktijk cases en andere relevante informatie voor jouw doelgroep. In dit artikel geef ik je 8 voordelen van content marketing die je misschien nog niet wist. #1 Bouw vertrouwen op met je doelgroep […]

8 voordelen van content marketing voor jouw onderneming

Content marketing helpt je met het aantrekken van nieuwe klanten. Maar wat is content marketing eigenlijk? Content marketing is het creëren van artikelen, video’s, praktijk cases en andere relevante informatie voor jouw doelgroep. In dit artikel geef ik je 8 voordelen van content marketing die je misschien nog niet wist.

#1 Bouw vertrouwen op met je doelgroep

Als je waardevolle content creëert gaat je doelgroep jou meer waarderen en raken ze vertrouwd met je. Ze spenderen hun tijd op je website en lezen je e-mails. Misschien krijgen ze ook iets mee van jij bent als persoon. Vertrouwen is de basis van iedere relatie. Dat geldt dus ook voor een zakenrelatie of online relatie.

#2 Trek nieuwe klanten aan

Waardevolle content trekt nieuwe klanten aan, maar niet zomaar. Om nieuwe klanten aan te trekken met je content is het belangrijk dat je:

  • Heel goed weet wat jouw doelgroep interessant vindt.
  • Je content goed weet te verspreiden / promoten. In de online cursus lees je een handige tip hoe je snel op LinkedIn een groot bereik kunt krijgen.

Kijk bijvoorbeeld eens waar concurrenten over schrijven of welke content je doelgroep nu al bekijkt.

#3 Ontdek de pijnpunten van jouw doelgroep

Als je weet waar de echte pijnpunten zitten kun je hier beter op inspelen met je content. Dit zie je bijvoorbeeld door te kijken welke artikelen het best gelezen worden. Of wanneer je reacties krijgt op de e-mails die je stuurt.

Eén van de pijnpunten die ik ontdekte was dat het klanten (en dus ook potentiële klanten) de moed al in de schoenen zakte als het ging om online ontwikkelingen. Dingen veranderen online best snel. Dat maakte dat sommigen eigenlijk nergens meer aan mee wilden doen, want het was toch niet bij te houden. Als je zo’n pijnpunten identificeert kun je hier je content op aanpassen. En natuurlijk ook je dienstverlening.

#4 De voordelen van jouw dienstverlening demonstreren

Met content marketing kun je de voordelen van jouw dienstverlening tussen de regels door demonstreren. Dit artikel is daar een voorbeeld van. Ik geef je een aantal voordelen van content marketing. Deze kunnen je inspireren om er zelf ook mee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd zijn het ook argumenten waarom je aan de slag zou willen gaan met het Platform Pro Websitesysteem.

#5 Bezwaren wegnemen met content marketing

Mensen willen het liefst niet veranderen. Veranderen kost tijd, energie en meestal ook geld. Van nature hebben je potentiële klanten bezwaren die eerst weggenomen moeten worden voordat ze met jou in zee gaan. Content helpt bij het wegnemen van bezwaren.

Bezwaren wegnemen doe je bijvoorbeeld door een succesverhaal te delen of een FAQ (veelgestelde vragenlijst) te maken. Onder de prijstabel op deze website zie je ook zo’n FAQ. Deze heeft als doel te informeren over potentiële bezwaren. Duidelijkheid geven doet vaak al wonderen in het wegnemen van bezwaren.

#6 Inspireer met verhalen (storytelling)

Verhalen creëren context rondom je dienstverlening. Ook maken ze complexe dingen simpel. Ze beschrijven de uitkomst of het resultaat en de ervaring daar omheen of gebruiken een voorbeeld uit het dagelijks leven om iets te illustreren.

Storytelling kun je ook toepassen in kleine stukjes tekst. In één van mijn e-mails beschreef ik bijvoorbeeld de situatie waarin er hard aan je website wordt gewerkt, terwijl jij je focust op je werk. Iedereen wil zich graag bezighouden met zijn of haar vak en niet met randzaken. Randzaken irriteren vooral. Het is een lekker gevoel als je dit goed voor elkaar hebt. Zo’n gevoel beschrijven in een paar zinnen is ook een voorbeeld van storytelling.

Een ander voorbeeld dat ik zelf gebruik is je website vergelijken met een werknemer. Een werknemer die 24/7 aan jouw online marketing werkt. Hij wordt nooit moe en zeurt nooit. Zo’n plaatje helpt om het snel te begrijpen.

Storytelling helpt dus in het aantrekken van nieuwe klanten omdat je dienstverlening toegankelijker wordt.

#7 Versterk je relatie met bestaande klanten

Bestaande klanten worden nog wel eens vergeten. De focus ligt op het aantrekken van nieuwe klanten. Toch blijkt uit onderzoek dat bestaande klanten veel makkelijker opnieuw zaken met je doen dan nieuwe klanten.

Content marketing helpt om bestaande klanten te inspireren en wellicht aan te zetten om opnieuw zaken met je te doen. Stel je bent coach en je hebt net een nieuw programma ontwikkeld. Door hierover te schrijven of alvast wat tips weg te geven spreek je bestaande klanten ook aan.

#8 Haal meer bezoekers uit Google

Dit is natuurijk de meest voor de hand liggende. Naarmate je website meer content bevat ga je ook steeds meer bezoekers krijgen (mits je een website hebt die is geoptimaliseerd voor Google). Ook de structuur van je website is van belang. Je wilt jouw content goed organiseren rondom onderwerpen. Zo begrijpt Google beter waar jouw website over gaat.

Aan de slag dus met content marketing. Content marketing is overigens ook een stuk goedkoper en effectiever dan adverteren.